Gazdaság
Zimony, 2017. november 29.
A kínai vasúttársaság zászlaja a Belgrád melletti Zimonyban, ahol megkezdődik a Budapest-Belgrád vasútvonal szerbiai szakaszának felújítása 2017. november 28-án. A teljes vonal tervek szerint 2023-ig tartó rekonstrukcióját Kína finanszírozza. (MTI/AP/Darko Vojinovic)

Uralkodni fognak a kínaiak a Budapest-Belgrád vasúton

Molnár Zoltán
Molnár Zoltán

újságíró. 2017. 12. 01. 07:12

A szerb és a magyar főváros közötti vasútvonal munkálatait zömmel kínai cégek kínai munkásai végzik majd. Azért marad egy jelentős feladat a magyaroknak is.
Korábban a témában:

Nem sok minden csurran-cseppen majd a magyar cégeknek a bődületesen drága (kb. 700 milliárd forintos), Budapest és Belgrád között építendő (hivatalosan felújítandó) vasútvonalból – írja a Magyar Nemzet pénteki száma. A lapnak Andó Gergely közlekedési szakértő sarkosabban fogalmazott, szerinte

„száz százalékban made in China” lesz a projekt.

A szakértő elmondta, a tender kiírása eleve kizárta, hogy más is elinduljon a kínai cégeken kívül. Ugyanis akkora, vasútépítésből származó árbevételt írtak elő, amit csak kínai, orosz, amerikai vagy indiai cégek képesek teljesíteni. Európában egyszerűen nincsenek ekkora beruházások.

Várhatóan kínai mérnökök végzik majd a tervezést, földmérést és előkészítő munkákat, a magyaroknak maximum a kínai szoftverekkel készített tervek átkonvertálásában lehet szerepük (az engedélyezések során lehet ennek szerepe). A kivitelezés is kínai lesz, a kínaiak saját gépekkel jönnek, amik rendkívül korszerűek, egy óra alatt 100 méter pályát fektetnek le,

pár hónap alatt be is fejezhetik a 160 kilométeres szakaszt. A gépeket pedig kínai munkások fogják kezelni.

Egy nehézség lesz: a kiírás szerint fenn kell tartani a vasúti forgalmat a vonalon, így az új pálya megépítése után lehet csak szétkapni a régit. Az ilyen barnamezős beruházásban kélhet el maximum némi magyar segítség. Amiben a magyaroknak szerepük lehet igazán, az a biztosítóberendezések szerelése, az európai rendszert ők ismerik igazán. Andó szerint nem is baj, hogy a kínaiak benyomulnak a projektbe:

Összességében elmondható, hogy ilyen körülmények között minél nagyobb arányban dolgoznak majd kínaiak a beruházáson, annál biztonságosabb lesz a megvalósítása, hiszen ők ismerik a legjobban azt a technológiát, amivel az egész épülni fog. Ráadásul a magyar építőiparban már most komoly munkaerőhiány van.

Magyarországon a szakértő szerint épp annyi kínai munkás és mérnök lesz majd épp, amennyi szükséges az építkezéshez. Hogy hányan jönnek összesen, az még rejtély. Annyit tudni, hogy a kiíró Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-ben 13 magyar mellett 15 kínai mérnök dolgozik.

(Kiemelt kép: MTI/AP/Darko Vojinovic)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa. 
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.