Gazdaság
Budapest, 2015. március 21.
Autók parkolnak az Árkád bevásárlóközpont tetején lévõ parkolóban az Örs Vezér terén 2015. március 21-én.
MTI Fotó: Mohai Balázs

Ha ilyen autója van, jó eséllyel ellophatják

24.hu
24.hu

2017. 11. 07. 14:50

Korábban a témában:

A rendőrség hivatalos statisztikái szerint jelenleg 5731 személygépjárműre van kiadva érvényes körözés. Habár az autólopási statisztikák jelentősen javultak a ’90-es vagy a 2000-es évekhez viszonyítva, még mindig komoly kockázatot jelentenek a tulajdonosoknak. A CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. szakértői egy elemzésben foglalták össze tapasztalataikat.

Az általuk biztosított autóknál eddig 129 lopás történt, és az eltulajdonított gépjárművek 30 százaléka céges flottához tartozott. A tolvajoknak általában azért van könnyebb dolguk a céges autókkal, mert a vállalatok a vagyonvédelmi berendezésen spórolnak, ami nagy hiba – jegyzik meg.

A leggyakrabban eltulajdonított márkák listáján nincs nagy meglepetés, hiszen azok többé-kevésbé tükrözik az eladási statisztikákat. A két legnépszerűbb vállalati flottamárka a Ford és a Volkswagen, ezek ketten teszik ki az ellopott autók közel felét. Rajtuk kívül még a Renault, a Skoda, az Opel, és a Toyota népszerű a bűnözők körében.

A tipikus ellopott autó fehér színű, 7 éves, Ford vagy Volkswagen márkájú és jó eséllyel céges flottához tartozik – derül ki a biztosító saját statisztikáiból. 

Nincs ellophatatlan autó, de a vállalatok két kézenfekvő módszerrel megnehezíthetik a tolvajok dolgát:

  • szereltessenek be utólagosan vagyonvédelmi berendezést, műholdas védelmet a gyári riasztó mellé;
  • legyen egyedi azonosítóval ellátva az autó (gravírozás, matrica) vagy valamilyen egyedi színt válasszanak.

Magyarországon 870 ezer gépjárműre váltottak ki casco biztosítást (egyharmaduk céges autó) 2016-ban, így nagyjából minden ötödik gépjárműnél számíthatnak a tulajdonosok a kötelező felelősségbiztosítás által nem fedezett károk egy részének megtérítésére. Tavaly összesen 137,5 ezer casco-káreset történt a MABISZ statisztikái szerint, amelyre 42 milliárd forint kártérítést fizettek a biztosítók. Vagyis az átlagos kárkifizetés 306 ezer forint volt.

A magyar piacon is egyre népszerűbbek azok a kiegészítő biztosítások, amelyek a gépjármű teljes megsemmisülése (totálkár vagy lopáskár) esetén megtérítik az alapbiztosítás által fizetett kártérítés és az eredeti vételár közötti különbséget akár a gépjármű vásárlásától számított 5 évig. A vételár-biztosítás (GAP – Guaranteed Asset Protection) így megvédi a tulajdonost a pénzügyi veszteségtől. Ez különösen fontos lehet a finanszírozott gépjárművek esetén, mert ezzel kivédhető, hogy még több éven át kelljen a tartozást törleszteni egy olyan autó után, amit már nem is használhatnak – fűzte hozzá a statisztikához a biztosító EMABIT vezérigazgatója, Busa Zoltán.

Kiemelt kép: MTI, Mohai Balázs

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.