Gazdaság

Emeletes vonatok zakatolnak 2019-től Budapestre

A megállapodás aláíródott, lehívjuk a 40-es opcióból az első 11 motorvonatot, amik Vácról és Szolnokról hordják majd az embereket a fővárosba.

Nagy aláírási esemény zajlott le csütörtökön, aminek során elhatározták a felek: Magyarországon 2019-től emeletes motorvonatok fognak járni. A MÁV közleménye szerint Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója és Dunai Zoltán, a Stadler Bussnang AG országigazgatója voltak az aláírók. A keretszerződés egyébként összesen 40 motorvonat lehívását teszi lehetővé.

Támogatási szerződést is kötött a MÁV-START és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) még augusztus 8-án 60,5 milliárd forint értékben. A kétszintes vonatok fajlagos beszerzési ára amúgy 16,7 millió euró. Az első, 11 darabos lehívásban az üzemeltetési készlet és az oktatás is benne van.

Az új vonatok villamosüzeműek lesznek, 160-nal tudnak majd menni, vonatonként 12-36 biciklit lehet majd szállítani rajtuk, utasszámlálóval és leszállásjelzővel esznek ellátva, emelt peronnál pedig szintben lehet majd beszállni. Az már alapnak számít, hogy hálózati feszültséges dugaljak, wifi, klíma, utastájékoztatás is lesz rajtuk. Oldalanként 12 ajtót szerelnek fel, a mozgáskorlátozottak is használhatják majd a szerelvényt.

Forrás. MÁV

Az új, KISS (CSÓK!!!) fedőnevű vonatoknak előnyük lesz még, hogy a MÁV-nál futó 123 darab további Stadler FLIRT motorvonattal is össze lehet majd kapcsolni őket. Az emeletes kocsik 2019-20 között állnak majd forgalomba a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon. Csúcsidőn kívül, pl. hétvégén a debreceni-nyíregyházi intercityken és a dél-balatoni vasútvonalakon is közlekednek majd. A további lehívható motorvonatokat a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalakra állítják majd be.

A közlemény kiemeli végül, hogy a kormány elővárosi vasúti stratégiájába passzol ez a beszerzés is. Az idei első 3 hónapban 4 százalékkal nőtt az utasszám. Az agglomerációban a jövőben csak korszerű motorvonatok járnak majd, az ülőhelyi kapacitást pedig 2025-re 7,6 százalékkal 50 800 helyre növelik majd.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik