Gazdaság

Durván lefölözik az élelmiszerpiac növekedését a láncok

A már megjelent céges beszámolók alapján (az Aldi, a Spar és a Penny már közzétette legutóbbi éves beszámolóját, az Auchan, a Lidl és a Tesco még nem, mert náluk a pénzügyi fordulónap nem az év utolsó napja) írja a Blokkk.com, hogy az élelmiszerpiac nagyját a legnagyobb üzletláncok viszik, döntő túlsúllyal. A topban a hazai élelmiszeres láncok is benne vannak, de a piac bővülésének a nagyját már csak a multik viszik – teszik hozzá.

A top’12 : Tesco, Coop, Spar, CBA, Reál, Lidl, Auchan, Penny, Aldi, dm, Rossmann, Müller. A különböző toplisták már napvilágot láttak, így ismert, hogy legnagyobb árbevételű áruházlánc a Tesco (788 milliárd forinttal), a magyar csoportok között (ahol kisebb cégek állnak össze valamilyen módon, cégönállóságukat megtartva) pedig a Coop (582 milliárd forinttal).

  • A top’12 forgalmát összevetve a KSH napi cikk forgalmat közelítő adataival összevetve az látszik, hogy a nagyok 85% körüli részt visznek, és a többin osztoznak a legkisebbek.
  • Pusztán a piac növekedését nézve pedig (amiben torzítás lehet, de a nagyságrendek nehezen vitathatók) szintén világos, hogy a növekményt bizony a multik viszik, nem is akármilyen arányban: tavaly mintegy 95 százalékban.

A Coop és a Reál ugyan elkönyvelhetett magának néhány milliárdos növekedést 2016-ban (a Coop 10 milliárd felett valamivel, a Reál 2 milliárd körül, ami inkább toporgás, mint növekedés), a CBA viszont 6 milliárdos csökkenésről adhatott számot, a Trade Magazin toplistája szerint.

  • Ha pedig az egy boltra jutó forgalmat nézzük (négyzetméterre jutó adatok nemigen vannak), a különbség tízszeres – vagyis ebben a megközelítésben óriási a magyar boltok hátránya.

A portál szerint tehát jó helyen turkált a kormány, amikor a hazai kisvállalkozásokat akarta védeni, csak éppen többségében olyan zsákutcákba futott be, ahonnan végül kénytelen volt kifarolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik