A német és az uniós hatóságok az előző évi bevételek akár tíz százalékára rúgó bírságot is kivethetnek a vezető német autógyártókra, ha beigazolódik a kartellgyanú – írta a Süddeutsche Zeitung a Portfólió tudósításában.
Mint arról beszámoltunk, a hétvégén robbant a hír, a német autógyártók évtizedek óta összejátszhattak, titkos egyeztetéseket tartottak a technológiákról, az alkatrészeikről, dizájnról, még a beszállítóikról is. Ha a vádak igaznak bizonyulnak, az EU versenyjogi hivatala és a német hatóságok több tízmilliárd euró büntetést is kiszabhatnak.
Valószínűleg ennél alacsonyabb lesz a büntetés, ha egyáltalán lesz. A német fogyasztóvédelem vezetője szerint ugyanakkor az autótulajdonosok számára is megnyílik a per lehetősége.
Klaus Müller szerint, ha beigazolódik a kartellgyanú, több tízezer per jöhet, valószínűleg az amerikaiakhoz hasonló gyűjtőperekre kerülhet sor Európában is. A perek alapját egyrészt az jelentheti, hogy a vásárlók jóval többet fizettek az autóikért, mint amennyit kellett volna, másrészt az is, hogy az autók a lehetségesnél alacsonyabb technikai színvonalúak voltak, kérdés azonban, hogyan lehet ezt a bíróság előtt bizonyítani.