Márpedig ha fájt Orbán Viktornak a budapesti olimpiarendezés megakadályozása, ez a vasúti gigaprojekt megfeneklése is húsba vágó lehet. A kormányfő február végén egy rendezvényen világossá tette, szükségét érzi ilyen nagyberuházásoknak.
A Magyar Nemzet emlékeztet arra, hogy az EU – közel egy éve – kötelezettségszegési eljárást folytat a magyar-kínai projekt ügyében. (Emiatt a beruházás el sem kezdődhetett még.) Az EU-t állítólag zavarja, hogy kínai cégeknek nyitna kaput az uniós piacra az Orbán-kormány. A Magyar Nemzet meg nem nevezett forrása tudni véli, hogy nem hivatalos csatornákon már jelezték a magyar kormánynak, hogy elmarasztaló döntés születik majd a kötelezettségszegési eljárásban.
Akkor lenne ütőkártya a magyar kabinet kezében, akkor lenne nélkülözhetetlen a kínai áruk Európában való terítése szempontjából a Belgrád-Budapest vasútvonal, ha Pireuszon kívül nem lenne más kirakodási lehetőség a térségben. Azonban van más: adriai kikötők is rendelkezésre állnak. Olaszország pedig készen áll, ha a kínaiak át akarják gondolni a tervüket. A Magyar Nemzet felidéz egy februári hírt, amikor az olasz elnök Kínába látogatott, és arról szól, hogy Brüsszel aggályai miatt megkérdőjeleződött a kínai-magyar projekt, emiatt olasz városok, kikötők válhatnak kínai teherszállítmányok célpontjává.
Az eddigi hírek szerint a kínai-magyar vasúti projekt magyarországi szakaszára durván 550 milliárd forintot szánna a magyar kormány, ennek nagyobb része kínai hitelből lenne finanszírozva egy ideig, de a kölcsönt természetesen vissza kellene fizetni, így a végszámla 650-700 milliárd forintra is rúghatna.