Gazdaság

Megvan, mit terveznek a szolgáltatók, hogy ne élhessünk vissza a roaminggal

roaming (Array)
roaming (Array)
Több eszközük is van a távközlési szolgáltatóknak arra, hogy a roamingdíjak júniusi megszűnése után kiszűrjék a visszaélésszerű roaminghasználatot, a konkrét módszertan és a részletek kimunkálása azonban még folyamatban van - derül ki az MTI által megkérdezett szolgáltatók válaszaiból.

A roamingdíjak folyamatosan és jelentősen csökkentek az elmúlt években, 2017. június 15. után pedig megszűnnek a kiskereskedelmi többletdíjak, az Európai Bizottság ehhez kapcsolódó, a visszaélésszerű roaminghasználat megakadályozására hozott rendelete január 6-án lépett életbe. A múlt héten pedig az Európai Unió intézményeinek tárgyalói megegyeztek a roamingdíjak június 15-től érvényes nagykereskedelmi árairól is.

Figyelik a forgalmunkat

A Telenor felidézte: nem rendeltetésszerű használatnak minősül, amikor az előfizető többet tartózkodik, és többet használja a telefonját az Európai Unió egyéb tagállamaiban, mint Magyarországon. A szolgáltató a visszaélésszerű használat kiszűrésére a gördülő 4 hónapos periódusban folyamatosan figyelemmel kíséri az ügyfelek roaming- és hazai forgalmát.

Emellett úgynevezett objektív indikátorok alkalmazására is lehetőség van, melyekkel például kiszűrhető, ha egy ügyfél kártyája hosszabb időn keresztül inaktív állapotban van Magyarországon, míg EU roaming során intenzív használatban. A több SIM-kártya időszakos használatával visszaélni próbálókat is lehetőség lesz kiszűrni, a konkrét módszertan és a részletek – így például a bekérhető bizonyítékok listájának – kialakítása viszont még folyamatban van – hangsúlyozta a cég.

A hatályos rendelet szerint annyi bizonyos, hogy ha a vizsgált periódus alatt visszaélést vagy nem rendeltetésszerű használatot tapasztal a Telenor, akkor sms-ben tájékoztatja az ügyfelet, hogy két héten belül változtasson fogyasztási szokásain (tartózkodjon és/vagy forgalmazzon többet magyarországi hálózaton), ellenkező esetben többletdíjat terhelhet a használat után.
Amire nem vonatkozik

A szolgáltató felhívta a figyelmet arra is, hogy az európai roamingszabályozás nem vonatkozik az úgynevezett alternatív roamingtarifákra, tehát ha az előfizetőnek van bármilyen EU-ra vonatkozó roamingszolgáltatása, vagy a tarifájába beépítve található ilyen, akkor a díjazás az EU roamingszabályozástól eltér.

Ezen ügyfeleket a szolgáltatóknak értesíteniük kell a 2017. június 15. után alkalmazott európai roamingszabályozásban foglalt díjakról. Ha az előfizető megerősíti, hogy az alternatív roamingtarifáját kívánja fenntartani, akkor azt alkalmazzák június 15-e után is az európai barangolásai során.

Igazodni fognak

A Magyar Telekom válaszában rámutatott: a rendelet lehetővé teszi, hogy a szolgáltatók maguk határozzák meg, pontosan mely objektív indikátorok mentén vizsgálják a méltányos használatot. A szabályozásnak megfelelő díjcsomagokban alapvető szabályozási elvárás, hogy az ügyfél legalább előző négy hónapos forgalmi átlagát szükséges figyelembe venni, mielőtt a szolgáltató ezen kritérium szerinti többletdíj fizetésére kötelez.

A Telekom arra is felhívta a figyelmet, hogy a technikai megvalósítás részleteiről a Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testületének (BEREC) kapcsolódó ajánlása még nem jelent meg, a vállalat azonban fontosnak tartja, hogy folyamatait majd ehhez igazítsa.

A szolgáltató egyúttal méltatta az Európai Parlament és az Európai Tanács megegyezését a roamingdíjak június 15-től érvényes nagykereskedelmi árairól, amely cég szerint lehetővé teszi, hogy ténylegesen a hazai díjszabásnak megfelelő legyen az EU/EGT (Európai Gazdasági Térség) felhasználású roaming helyzeti hang, SMS és publikus internet forgalmazás.

Még korai

A Vodafone annyit közölt, hogy mindenben a jogszabályoknak megfelelően jár el, maximálisan szem előtt tartva az ügyfelek érdekeit. Az új előírások a megfelelő időben be fognak épülni az ajánlatokba, ugyanakkor jelenleg még korai lenne a június 15. utáni rendszer részleteiről, így az esetleges visszaélésszerű használat ellenőrzésével kapcsolatos részletekről beszélni – írták. A sajtóosztályon jelezték továbbá, hogy minden részletről és tudnivalóról időben tájékoztatják majd jelenlegi és jövőbeli ügyfeleiket.

A Digi Kft. az MTI megkeresésére úgy reagált, hogy nem érinti a céget a roamingdíj a mobilszolgáltatásának elindulásáig, annak pontos időpontjáról azonban még nem tud felvilágosítást adni a társaság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik