A kutatásból kiderült, hogy az Y generáció munkahely-választási preferenciáinak élén
- az anyagi juttatások,
- a hosszabb távú perspektívák és
- az előrelépési lehetőségek
hármasa áll. Az adatok további elemzése után az is elmondható, hogy a 20 – 36 éves álláskeresők nemcsak, hogy szeretnének gyorsan elhelyezkedni és jól keresni, de mindezt úgy tennék, hogy a választott környezetben ne nyomásként éljék meg a feladatokat, hanem jó hangulatban töltsék el a munkaidőt. Számukra ennek akkora jelentősége van, hogy a legnagyobb félelmeik listáján holtversenyben a második helyen szerepel: a válaszadók 37 százaléka tart attól, hogy nem fogja jól érezni magát a munkahelyén. Ugyanennyien félnek attól is, hogy nem találnak állást.
Milyen cégnél dolgoznának szívesen?
Talán meglepetés lehet, de az Y generáció tagjai nem feltétlenül vágynak pörgős, nemzetközi közegbe. Sokkal nagyobb arányban (a válaszadók 40 százaléka számára) a családias légkör jelenti az igazán motiváló munkakörnyezetet. Csak mindössze minden huszadik karrierépítő választana inkább multinacionális vállalatnál felkínált pozíciót.
A munkában eltöltött idő emelkedésével (3-5 éves szakmai tapasztalattal) megfigyelhető, hogy ez a szempont már inkább háttérbe szorul. Míg a tanulók és pályakezdők 20 százalékánál fontos tényező az, hogy a mindennapokban egy összetartó csapat tagjaként, rugalmas keretek között végezhessék a rájuk bízott feladatokat, addig a több mint 5 év tapasztalattal rendelkező szakemberek szemében már inkább a korrekt, fix elvárások és az egyenrangúság értékelődik fel.
Ilyen az ideális cég a fitaloknak
Az álláskeresők preferenciáit szakterületi vonatkozásban vizsgálva az ideálisnak tartott cégről a következőképpen vélekednek: az informatikusoknál ebben a tekintetben is a versenyképes fizetésé a vezető szerep: 36 százalékuk ezzel jellemzi az ideális munkaadóját.
Érdekesség azonban, hogy az IT-szakemberek 13 százalékánál fogalmazódik meg csak döntő elvárásként, hogy leendő munkaadója dinamikus és innovatív környezetet kínáljon. Az ezen a területen tanulóknak és dolgozóknak a pozíció megnevezése sokkal vonzóbb, mint a kínált környezet vagy a visszacsatolás lehetősége.
A mérnökök sokkal inkább vágynak az innovatív cégkultúrára, 20 százalékuk jellemzi ezzel a tulajdonsággal az ideális munkaadóját.
Rugalmassá kell válniuk a munkáltatóknak
A felmérés alátámasztja azt a tendenciát, amely szerint a rugalmasság meghatározó lesz az elkövetkezendő évek munkaerő-piaci feltételei között. Az ezzel kapcsolatos igény egyre erőteljesebben fogalmazódik meg már a 20–36 éves korosztály munkavállalóinak körében is.
Érdekes, hogy a munka-magánélet egyensúlyának felborulása miatti félelem ugyan 49 százalékuknál felmerült, de elkerülésének vágya mégsem jelent meg fontos feltételként leendő munkaadójukkal kapcsolatban. Mindössze 3 százalékuk törekszik ennek a veszélynek a megelőzésére már a cég kiválasztásakor.
Ellentmondásos elvárások
A kutatás további érdekessége, hogy ez a korosztály a fejlődését, szakmai előrelépését elsősorban konkrét pozíciókhoz köti, nem vállalathoz. Ezt támasztja alá, hogy a munkaadó jellemzőinél, 23 százalékkal ez a jelző áll a harmadik helyen, míg adott pozíciónál már a legfontosabbak közé tartozik.
Mindez azért érdekes, mert ezek szerint sok esetben a pozíciót és a céget teljesen külön kezelik, időnként akár ellentmondásos elvárásokat is megfogalmaznak egy adott karrierlehetőséggel kapcsolatban.
Így nyerhetik meg az Y generációt maguknak a munkáltatók
A kutatás eredményei alapján a Frissdiplomás azt tanácsolja a munkaadóknak, hogy ha szeretnék maguknak megnyerni az Y generációs munkavállalókat, akkor
- a versenyképes juttatási csomagon túl
- egy közösséget, fiatalos, közvetlen és támogató munkakörnyezetet kínáljanak, úgy, hogy közben
- a szakmai fejlődési lehetőségeiket is támogatják.
A belépő fiatalok ezt meghálálják, ugyanis ha jól érzik magukat a munkahelyükön, jó teljesítményükkel, tenni akarásukkal nagyban hozzájárulnak a csapatuk, és így a cég eredményességéhez.
(A 2016 tavaszán lefolytatott országos kutatásban az 1980 és 1996 között születetteket kérdezték arról, hogy miként foglalnák össze a számukra ideális munkaadók és pozíciók jellemzőit. A korosztály karrierépítési törekvéseivel kapcsolatos online kérdőívet közel 2 800, ebbe a korosztályba tartozó fiatal töltötte ki.)