Gazdaság

Hétszázmilliárdot fizethetünk azért, hogy Kínának jó legyen

Eredetileg 470 milliárdra becsülték a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítását, de a kínai hitel kamataival együtt jóval drágább lehet.

Eredetileg 470 milliárd forintra becsülték, de hétszázmilliárd forintjába is kerülhet a magyar adófizetőknek a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása, amit kínai hitelből, kínai kivitelezőkkel valósítanának megírja a Magyar Nemzet.

A lap kormányközeli forrásból úgy értesült, hogy egy nyilvánosságra eddig nem került kormányhatározat rögzítette az óriásberuházás finanszírozásának részleteit: eszerint a fejlesztést 85 százalékban húszéves futamidejű, Kína által nyújtott kölcsönből fedezné az állam. A teljes beruházás értéke időközben 550 milliárdra emelkedett. Úgy számoltak, hogy

467,5 milliárdos hitel és húszéves futamidő esetén legalább 97,5, legfeljebb 146 milliárd forintot tesz majd ki a kamat, és ehhez jön még a 82,5 milliárd forintnyi önrész, vagyis a beruházás 647,5-695,5 milliárd forintba kerül.

A hitelfelvétel egyébként ellentétes lehet a 2016-2020-ra vonatkozó konvergenciaprogrammal, amely az államadósság csökkentését rögzíti, ezt egyébként az alaptörvény is előírja.

A Magyar Nemzet szerint hiába kérték több alkalommal, különböző okokra hivatkozva a kormány megtagadta a beruházás megvalósíthatósági tanulmányának nyilvánosságra hozatalát. Iparági források szerint egyhamar nem térül meg a beruházás, ami inkább Kína érdeke. A lap egy kormányközeli forrása azt mondta: kérdés, miért partner a magyar kormány abban, hogy a kínaiak csak kivitelezőként vegyenek részt a fejlesztésben, míg a beruházás teljes egészében az adófizetőkre hárul.

Az Európai Bizottság korrupciógyanú miatt kötelezettségszegési eljárás előkészítéséhez látott hozzá – írtuk korábban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik