Gazdaság

5 milliós büntetést kapott a Manna a GVH-tól

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Manna Natúr Kozmetikum Kft. megalapozatlan hatásokkal reklámozta egyes termékeit. A GVH a jogsértésért 5 000 000 forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.

Az eljárás 29 féle Manna terméket érintett. A különböző szappanok, a vajak (krémek), a fürdőgolyók, a szépségolajok, az illóolajok és a virágvíz kozmetikumnak minősülnek.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a vállalkozás széles körben alkalmazott a kozmetikai funkciókat kisebb-nagyobb mértékben meghaladó állításokat 25 termékéről értékesítési célú, www.mannaszappan.hu honlapján 2013 júliusától 2014 októberéig. Az egyes termékeknek

  • megalapozatlan gyógyító hatásokat,
  • bizonyítatlan egészségre vonatkozó kedvező hatásokat, és
  • egyéb, a termékek használatától várható eredményekre utaló, bizonyítékokkal alá nem támasztott hatásokat

tulajdonított.

A fogyasztók több elektronikus csatornán is közzétett, intenzív figyelemfelhívás hatására juthattak el a honlapra, amelyen tanácsadással és az egyes termékek különböző komplex kedvező hatásainak ismertetésével találkozhattak.

Tudni kell igazolni, amit a reklámokban állítanak

A GVH ismét megfogalmazta, hogy a piaci szereplőknek igazolniuk kell a kozmetikumoknál is az általuk közzétett állítások valóságtartalmát a fogyasztók és a versenysemlegesség érdekében – különösen igaz ez az olyan érzékeny állításoknál, mint a különböző betegségek, egészségügyi problémák megelőzését, megoldását, illetve a tüneteik kezelését ígérő üzenetek.

A GVH hangsúlyozta, hogy tudományos megalapozottságot vár el a kozmetikumok gyógyhatásának bizonyításánál, de egy állítás nem tekinthető igazoltnak az összetevőkre vonatkozó tanulmányok, szakcikkek felsorolása vagy bemutatása révén, valamint a bizonyítékok relevanciája, illetve az összefüggések ismertetése nélkül, még egykomponensű termékek esetében sem.

Ellenkező esetben bármely – adott esetben interneten bárki számára elérhető – tanulmány vagy szakcikk egyetlen mondatára lehetne kereskedelmi gyakorlatot építeni minden egyéb felelősség nélkül. További elvárás, hogy a vállalkozásoknak már reklámjaik közzététele előtt kell rendelkezniük a bizonyítékokkal.

A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett termékekből származó időszaki árbevételt vette alapul.

A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás

  • együttműködési szándéka jeleként módosította kereskedelmi gyakorlatát,
  • 100 százalékos pénz-visszafizetési garanciát alkalmaz.

A GVH az eljárást megszüntette a Manna Kreatív Zrt.-vel szemben, valamint egyes kereskedelmi gyakorlatok vonatkozásában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik