Az Európai Unió és Nagy-Britannia közötti légi közlekedést is befolyásolja, ha a britek kilépnek a közösségből – derül ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság MTI érdeklődésére küldött válaszából.
Megváltozna a repülés is
Az uniós légi piac egyetlen piacnak minősül, így bármelyik légitársaság bármelyik repülőtérre bármennyi járatot indíthat. Ha Nagy-Britannia kilép az unióból, akkor nem lesz részese ennek a piacnak, ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szerint bilaterális légügyi megállapodásokkal kellene szabályozni a területet.
Ugyanez vonatkozna a többi európai légitársaságra is, így az unióból a szigetországba is csak ilyen megállapodás birtokában lehetne járatokat üzemeltetni.
Csukott égbolt
A könyvvizsgáló és tanácsadó KMPG elemzésében rámutatott arra is, hogy az EU és Nagy Britannia között az elmúlt évben 130 millióan utaztak, ebből a Egyesült Királyság légitársaságai 10,5 milliárd font bevételre tettek szert.
Elemzésükben kitértek arra is, hogy az unió Nyitott égbolt koncepciója a kilépés után már nem vonatkozna rájuk, így vagy az EU-val, vagy minden tagországgal, de megállapodásokat kellene kötniük nem csak a légi közlekedésről, de a gépek földi kiszolgálásáról is. Az utasokat is rosszul érintheti a kilépés, ugyanis harmadik országbelinek tekintenék őket, így szigorúbb ellenőrzéseken kellene átesniük, mint eddig.