A forrásbővítés új formájának hazai modelljét dolgozta ki a Magyar Vöröskereszt, így május elejétől a Magyarországon működő karitatív szervezetek közül elsőként vág bele kereskedelmi tevékenységbe. A cél az, hogy az adományok és a szponzoráció mellett kiszámítható, előre kalkulálható és szabadon felhasználható anyagi erőforráshoz is hozzá jusson a legnagyobb hazai, országos hálózattal rendelkező humanitárius szervezet – áll közleményükben.
Ennek azért van különös jelentősége, mert az adományok kizárólag csak arra a területre fordíthatók, amelyre az adományozók szánták, nem csoportosíthatóak át. Márpedig a Magyar Vöröskereszt
tevékenységi köre rendkívül kiterjedt; a szociális segítségnyújtás mellett, a véradásszervezéstől kezdve a katasztrófa-készenléten és válaszadáson keresztül, az elsősegélynyújtás oktatásáig és
népszerűsítéséig számos más aktivitást is magában foglal.
Új modell
Az új modell alapján népszerű és keresett termékek árusításába kezdenek, nem saját hálózattal, hanem gyártó, forgalmazó és kereskedelmi partnerekkel üzleti alapon együttműködve. Idén 3-4
termékkel indulnak, amiből év végéig 2 milliós bevételt várnak. A hosszú távú, 5-10 éves tervekben pedig évi 10-15 milliós bevétellel kalkulálnak.
A legnagyobb hazai humanitárius szervezetként folyamatosan dolgoznunk kell a forrásaink bővítésén is, hogy megfelelő hatékonysággal és színvonalon tudjuk ellátni a meglévő és az új feladatainkat. Az adományokon, a pályázati forrásokon és az állami támogatáson kívül szerettünk volna olyan bevételi forráshoz jutni, ami a Vöröskereszt alapelveivel összeegyeztethető és lehetőséget ad arra, hogy szabadon gazdálkodhassunk vele és olyan területekre fordíthassuk, amelyek ugyan fontos ügyek, de kevésbé ismertek vagy népszerűek az adományozók körében. A másik szempont a kiszámíthatóság volt, hisz a kereskedelmi tevékenységből tervezhető bevételre számítunk. A hazai karitatív szervezetek közül elsőként lépjük ezt meg, a modell kialakításakor a Nemzetközi Vöröskereszt működésében fellelhető minták és tapasztalatok is inspiráltak bennünket – vázolta az elgondolást a Magyar Vöröskereszt főigazgatója, Kardos István.
Sajátmárkás termékekkel startolnak
Azt is kijelentették, hogy a hozzájuk érkező adományok és támogatások továbbra is létfontosságúak ahhoz, hogy másokon hatékonyan segíthessenek. Emellett kezdik el a sajátmárkás termékek árusítását. Az első két termék a katasztrófavédelmi tevékenységünkhöz kapcsolható. Az EMOS HU Kft. által gyártott zseb- és fejlámpa országosan a Media Markt áruházaiban lesz kapható. Minden, a Magyar Vöröskereszt logójával ellátott csomagolásban forgalomba kerülő lámpa eladása után 600 forintot kap a szervezet.
A termékválasztásnál a minőségen, a praktikus használhatóságon és a keresleten kívül szempont az is, hogy kapcsolódjon a Magyar Vöröskereszt tevékenységeihez, és adott esetben az egyedi gyártás is lehetséges legyen. Szlogenként a termékekre utaló jelző mellett a támogatás szó jelenik majd meg. A termékek országos elérhetőségét pedig a Media Markt biztosítja a Magyar Vöröskeresztnek.