Minden nagykövet azt az utasítást kapta, hogy el kell járnia minden magyar vállalati siker érdekében külföldön – hangsúlyozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Fókuszban a külpiacok – Trendek és lehetőségek az export területén címmel tartott konferenciáján szerdán, Budapesten.
Hozzátette: ez a változtatás felértékelte a magyar külpoltikát, amelynek feladata vállalati szinten is érvényesíteni a külgazdasági érdeket. Szijjártó korábban azt mondta: a magyar külügynek az a fontos, hogy tudunk-e tojást szállítani Eritreába.
A zsarolások éve lesz 2016
Szijjártó Péter szerint fel kell készülni arra, hogy az idei év a zsarolások időszaka lesz, felerősödött egyes európai politikusok retorikájában az, hogy “ha nem értesz egyet az európai gondolkodással, akkor meg leszel büntetve”. Szerinte nem jó, hogy az uniós támogatásokat összemossák a menekültkérdéssel.
A keleti piacokkal kapcsolatban Szijjártó Péter úgy fogalmazott: az Európai Uniónak azon kellene dolgoznia, hogy Oroszországgal a kölcsönös érdekek alapján minél előbb párbeszéd alakuljon ki. Az Oroszországgal szemben életbeléptetett szankciók, illetve az erre válaszul bevezetett embargó az európai gazdaságra káros hatással volt, csak Magyarország esetében 2 év alatt 4,5 milliárd dollár exportlehetőség maradt el – tette hozzá.
A Távol-Keleten a magyar cégek sikereket értek el egy-egy földrajzi térségre, piaci szegmensre koncentrálva, a mennyiségi szempontok helyett a minőség felé mozdultak el – mondta miniszter. A déli nyitásnál Afrika és Latin-Amerika kerül a fókuszba, jövőre Peruban és Kolumbiában is javasolják magyar nagykövetség nyitását – mondta Szijjártó Péter, felhívva a figyelmet, hogy az USA-val való gazdasági-kereskedelmi kapcsolatok soha nem látott aktivitást mutatnak, múlt héten megalakult New Yorkban az amerikai-magyar üzleti tanács.