Háztartási vegyi áruból és kozmetikumból a kiskereskedelem mintegy 356 milliárd forint forgalmat bonyolított le tavaly; 6 százalékkal nagyobbat, mint egy évvel korábban. Mennyiséget tekintve azonban változatlan maradt az eladás. Többek között ezt állapítja meg a hetven háztartási vegyi és kozmetikum kategóriát mérő Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Ahol két számjegyű növekedés volt
Ha a legnagyobb forgalmú húsz terméket nézzük, akkor két számjegyű növekedést regisztráltak a következők bolti eladásában: tusfürdő, papír zsebkendő, dekor kozmetikum, konyhai törlőkendő, toalett-tisztító és testápoló szer.
Kozmetikumoknál és papír zsebkendőnél azt figyeltük meg, hogy a drágább prémium termékek iránt emelkedett a kereslet, ami a növekedés motorjává vált. Hasonló trendet tapasztaltunk a karácsonyi ajándékcsomagoknál is, amelyek testápolókat, kozmetikumot tartalmaznak. Ott is több drágább terméket vettek a fogyasztók, mint a tavalyelőtti ünnepi szezonban – állapította meg a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője, Kapronczai Balázs.
A forgalom bővülésével kapcsolatban pedig hozzátette , hogy a láncok saját márkás termékeinek bolti eladása 5,6 százalékkal nőtt tavaly, az előző évhez képest. Viszont a gyártói márkáké ennél nagyobb mértékben, 6,4 százalékkal. Élelmiszereknél fordított a helyzet: ott a kereskedelmi márkák növekedésének mértéke meghaladta a gyártói márkákét, egyik évről a másikra.
Még koncentráltabb lett a kiskereskedelem
Ami a bolttípusok súlyát illeti, az erős koncentráltság 1 százalékponttal tovább növekedett háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál. Összes bevételük 87 százalékát vitték el a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek és drogériák tavaly. Így a 400 négyzetméteres és kisebb egységeknek 13 százalék maradt. Élelmiszereknél egyenletesebben oszlik meg a forgalom; ott 34 százalék jutott a 400 négyzetméteres és kisebb boltokra.
Többek között kiemelten koncentrált a pelenka és a dezodor eladása. Kis boltokban viszonylag sokat adnak el például papír zsebkendőből és általános tisztítóból – tájékoztatott a Nielsen osztályvezetője, Szűcs-Villányi Ágnes. Az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek azért is vesztenek teret, mert változnak a vásárlási szokások – tette hozzá. Szerinte egyre jobban előtérbe kerül a választék, amikor boltot választanak a fogyasztók: legfontosabb szempontjukká lépett elő, hogy könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Ahhoz persze készleten kell lennie az árucikknek, amit keresnek – jegyezte meg.
A centrumban
Regionális szempontból átlag felett bővült a háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért forgalma a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrumban, valamint délkeleten 8-8 százalékkal, míg északkeleten 7 százalékkal, értéket tekintve. A Dunától nyugatra viszont csak plusz 3 százalékot regisztráltak.