Gazdaság

Megirigyelte az ország Szeged 100-zal hasító villamosát

Tram-train vonal, azaz villamos-vasút hibrid köti majd össze Szegedet és Hódmezővásárhelyet. Az ötletet Miskolc, Pécs és Debrecen is megirigyelte, de ezt előbb alaposan át kéne gondolni.

Több hazai nagyváros szeretne a Szeged és Hódmezővásárhely közöttihez hasonló tram-train vonalat, de kevés köztük az életképes elképzelés – nyilatkozta a Világgazdaságnak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.

A hétfői cikk szerint évek óta terítéken van a Szeged-Makó járat terve, de több nagyváros, köztük Pécs és Debrecen is felmérte már egy ilyen beruházás lehetőségét. Leginkább a Kazincbarcika-Miskolc-Tiszaújváros vonal tűnik életképesnek, mert a térség a Szeged-Hódmezővásárhelyhez hasonló, nagy gazdasági egységet képez. Ehhez először Miskolcon kéne létrehozni az észak-déli villamos vonalat, mert ennek a meghosszabbításai vezetnének a szomszédos városokba – mondta a VEKE elnöke.

Műszaki szempontból a legnagyobb buktató Dorner szerint az eltérő tengelyterhelés, ami miatt a régebbi villamospályákra nem is szabad egy nehezebb tram-traint ráengedni. A városon belüli pályákat úgy kell megtervezni, hogy azokon tram-train is közlekedhessen és az ívek se legyenek túl szűkek. Célszerű lenne, ha inkább villamosszerű járművekkel szállítanák az utasokat, az üzemeltetést és a karbantartást pedig a városi közlekedési társaság végezné. A Szeged-Hódmezővásárhely vonal nyolc szerelvénye a MÁV-Starté lesz, és ezeknek az üzemeltetésre új üzletágat kell kiépítenie.

A 2020-ra megépítendő első tram-train vonal 17-20 milliárd forintba kerül és várhatóan 20 alatt perc tenné meg a Hódmezővásárhely és Szeged közötti távolságot, a nyílt pályán óránként akár száz kilométeres sebességgel haladva – írja az MTI.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik