Gazdaság

A magyar gazdaság működése kerülhet veszélybe a horvát határ hermetikus lezárásával

Már elkészült az a „Mad Max-vagon”, amellyel lezárható Gyékényesnél a legfontosabb magyar-horvát vasúti határátmenet. Ezzel elérhetetlenné válna a rijekai kikötő, amely meghatározó szerepet játszik abban, hogy a magyar gabonát el tudják juttatni a távolabb fekvő országokba. De akadályozza a Dunaferr nyersanyag-importját, illetve a MOL-INA közötti olajforgalmat, mert az is itt halad át.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület kéri az illetékes szervektől, hogy „Mad Max-vagon” helyett kapuval zárják le a vasúti határt, amely esetben – ha késésekkel is, de – fenntartható lenne a vasúti áruforgalom, ahogy az történik Kelebia és Szabadka között a magyar-szerb határon.

A magyar állam a magyar-horvát államhatár teljes lezárását tervezi

Ez a múltbeli tapasztalatok szerint jelentős fennakadást okozhat a közúti és vasúti határátkelőhelyek működésében. A szerb határ lezárását még megúszták a vasúttársaságok forgalomvesztés nélkül; az egyetlen teherforgalmat is lebonyolító határátmeneten nem szünetelt a forgalom a migránshelyzet miatt.

Más várható azonban a horvát határon, ahol Magyarbóly és Pélmonostor között már szeptember 18-a óta áll a forgalom, ellehetetlenítve az ott napi rendszerességgel Bosznia-Hercegovina felé tartó tehervonatok közlekedését. E szállítások kiesése már konkrét piacvesztést okozott a vasúti szektornak, hiszen a kerülő útvonal többletköltségét nem minden termék viseli el.

Jelentős többletköltséget okozhat

Ez várható a gyékényesi határátmenet lezárásakor is, hiszen a magyar gabonaexport átterelése más kikötőbe csak jelentős többletköltséggel történhet meg, amely helyett a felvevőpiacok más beszerzési forrást választhatnak. Nincs mód a dunaújvárosi Dunaferr import forgalmát egyik napról a másikra más kikötőbe terelni, ennek infrastrukturális feltételei ugyanis nem minden útvonalon adottak. Az egyes kikötők eltérő műszaki színvonalú vasútvonalakon közelíthetők meg, minden más megoldás jóval drágább lenne a jelenleginél.

Ha a Dunaferr a termelése leállítására kényszerülne a nyersanyag-hiány miatt, az milliárdos károkat okozna a cégnek, jelentősen veszélyeztetve a dunaújvárosi munkahelyek megtarthatóságát. Szintén drámai hatással járna, ha a MOL és horvát leányvállalata, az INA szállításait le kellene állítani, ami néhány olajipari termék esetén ellátási gondot okozhat, ami további – jelentős GDP előállító – iparágak önköltségét növelnék. A vasúton szállított veszélyes áruk jelentős része ráadásul közúton egyáltalán nem szállítható gazdaságosan. Ezen szállítások elmaradása a gyógyszeripartól kezdve a vegyiparon át a legtöbb termelővállalatot hátrányosan érintheti közvetlenül vagy közvetve.

Ne torlaszolják el!

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, amely a magyar vasúti ágazat reprezentatív érdekképviseleti szervezete, azt az álláspontot képviseli, hogy a vasúti határátmenetek eltorlaszolása nem lehet piackonform megoldás, a magyar államnak tulajdonosi érdeke is, hogy a vasúti árufuvarozás jelenlegi volumenei megmaradjanak. Ez pedig csak úgy képzelhető el, ha nem lesz bizonytalan időre felfüggesztve a vasúti árufuvarozás egyik magyar határon sem.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik