Gazdaság

Sánta János csak azért költött 70 millió forintot a Napi Gazdaságra, mert Orbán azt mondta, jó lenne

Sánta János (Array)
Sánta János (Array)

A Coninental Zrt. tulaja teljesen ki van akadva, mert azt gondolják, hogy ő évi 16 milliárdot nyer az újabb trafiktörvénnyel, mikor legjobb esetben is csak hárommilliárdot. A trafiktörvényt sem ő írta, csak javította.

Interjú és portré jelent meg a Figyelőben Sánta Jánosról, a hódmezővásárhelyi Continental Zrt. tulajdonosáról. Az interjúban Sánta elképesztően érdekes dolgokat mond. Megtudhatjuk például az alábbiakat.

  • Azért költött 70 millió forintot a Napi Gazdaság 49 százalékára, mert Orbán Viktor egy interjúban azt mondta, hogy ha lehet, a vállalkozók támogassák a jobboldali sajtót. 
  • Tévét, rádiót nem akar venni, de a Napi Gazdaságból középtávon nyereséget vár. 
  • Válogathatott a nagy multik közül, hogy kivel alakít konzorciumot a dohányellátóra. A BAT-ot választotta, mert van Pécsen gyáruk és elkötelezték magukat. Nem fél, hogy kitalicskázzák a hasznot. 
  • Teljesen ki van akadva, mert egyesek olyanokat írnak, hogy 16 milliárdos hasznot lehet évente termelni a dohányellátóval. Szerinte ez legjobb esetben is csak három milliárd, mert a dohánypiac egyre rosszabb állapotban van. 
  • Ráadásul neki végig fizetnie kell a 600 milliós koncessziót. Mondjuk a  többi cég ennek a tízszeresét ajánlotta, ami Sánta becsült nyereségének kétszerese. Sánta szerint túlbecsülték ezt. 
  • 25-75 százalékban osztják meg a hasznot a világ egyik legnagyobb dohánycége és a hódmezővásárhelyi Continental között.
  • Arra tett ígéretet, hogy 400 munkahelyet tartanak meg 20 évig. Ennek most a sokszorosa létezik a szférában. 
  • Szerinte nem lesznek rákényszerítve a trafikosok, hogy a Continental termékeit rendeljék. Azt viszik ki, amit ők rendelnek. 
  • Lázár János miniszter urat 2002 óta ismeri, de nem találkoznak sűrűn, csak évente párszor. Nem mondja meg neki, mit csináljon, de Lázár néha hallgat rá. 
  • A trafiktörvény tervezetén csak azért szerepelt, hogy az ő gépén szerkesztették, mert átküldték neki, hogy javítsa azt. Kikéri magának, hogy ő írta volna. De ez egyébként azt is jelenti, hogy a tervezethez, amit végül benyújtottak Brüsszelnek, Sánta cégénél nyúltak hozzá utoljára. 
  • Vannak újságírók, akik éjszaka nem tudnak aludni és a brüsszeli honlapokat nézegetik.
  • A trafikokkal sem lehet nagyot kaszálni, csak ha jó helyen vannak. A többi amúgy havi 2-300 ezret termel nyereségként. Egyébként nem véletlen szerinte, hogy több százan visszaadták már a jogot. Az állítólag a cég közelébe jutott több mint ezer trafikról pedig azt mondta, arról ő nem tehet, hogy a dolgozók pályáztak és nyertek. 

A portréból is kiderül pár dolog. 

 

  • Sánta 1997-ben privatizálta a hódmezővásárhelyi gyárat. A cég kezd jobban menni, nem nemzetközi mércével megmosolyogtató a forgalmuk. 
  • A BAT megpróbálta kicsinálni a céget. El szerették volna érni, hogy úgy emeljék a jövedéki adókat, hogy azzal a Continental járjon nagyon rosszul. Ekkor jött Lázár János, és Hörcsik Richárd frakcióvezető-helyettessel összefogva megmentették a céget. 
  • A Continental úgy nyerte meg 20 évre a dohányellátó koncesszióját, hogy nagyon kényelmes feltételeket kapott. Az ellenfelek tízszer ennyit fizettek volna, de Lázár János azt mondta, az csak egy blöff. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik