Tovább csökkent az elmúlt évben a szlovákiai üzletekben a hazai élelmiszerek aránya, idén áprilisig az eddigi legalacsonyabb szintre, 40 százalékra esett vissza, derült ki a Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által készíttetett felmérésből, melynek eredményeit csütörtöki sajtótájékoztatójukon ismertették a szervezet képviselői Pozsonyban.
A GfK piackutató által 360 szlovákiai üzletben elvégzett felmérés adataiból kiderül, hogy a szlovákiai üzletekben már legalább öt éve folyamatosan csökken a hazai élelmiszerek aránya, a 2011-ben végzett első ilyen kimutatás óta ötödével esett vissza.
A hazai élelmiszerek aránya a szlovák üzletek polcain az elmúlt évben 3 százalékponttal 40 százalékra esett vissza, a csökkenés aránya éves szinten csaknem tíz százalékot tett ki, ami az egyik legmagasabb érték volt az elmúlt öt évben. A folytatódó áruarány csökkenést és annak gyorsuló arányát a PKS képviselői annál inkább is figyelmeztetőnek tartják, mivel a szakmai szervezet az elmúlt évben az arányszám stabilizálódására és a csökkenő trend megállítására számított.
Az elmúlt évben a hazai élelmiszerek aránya minden üzlettípusban és szinte minden árufajta esetében csökkent a szlovákiai üzletek polcain. Az egyes üzlettípusok közül a vizsgált időszakban a diszkont üzletekben és a nagyraktárakban volt a legalacsonyabb a hazai élelmiszerek aránya, mindössze 27 százalékot tett ki, a legtöbb hazai terméket ellenben a legkisebb üzletek kínálták a vásárlóknak, ezek polcain a hazai élelmiszerek aránya 58 százalék volt. Az egyes üzletláncok kínálatát tekintve Szlovákiában a Lidl boltjaiban volt a legkevesebb hazai áru, mindössze 14 százalék, a legnagyobb arányban pedig a Coop és a CBA üzleteiben jelentek meg a hazai termékek, 62, illetve 51 százalékos arányban.
Az egyes áruszegmenseket vizsgálva kiderült, hogy a hazai tejből, az ásványvizekből, sörből, borból, illetve szeszes italból volt a legtöbb hazai termék a szlovákiai üzletek polcain, arányuk 63 és 52 százalék körül alakult. Ellenben az étolajok, a tartós élelmiszerek, valamint az édességek szegmensében volt a legkisebb ez az arány, 19 és 13 százalék között alakult.
“Még soha nem volt olyan rossz a helyzet mint most”, mondta Daniel Poturnay, a PKS elnöke. Szerinte a helyzet annak ellenére romlott, hogy a hazai élelmiszerek arányának növelése céljából több kampányt végeztek és az üzletláncokkal is egyeztettek ennek érdekében. Poturnay szerint az üzletláncok egy része egyáltalán nem veszi komolyan a hazai élelmiszerek arányának növelése érdekében kötött megállapodásaikat, amit véleménye szerint az is mutat, hogy bár az országban gyártott élelmiszerek 60 százalékát hazai vevők vásárolják meg, ezeknek a termékeknek az aránya az üzletek polcain ennél jóval alacsonyabb. Hozzátette: a hazai élelmiszeripar a jelenleginél jelentősen magasabb arányban lenne képes ellátni a hazai szükségleteket, elmondása szerint a szegmens csupán gyártókapacitásainak 40 százalékát használja ki.
A szlovák agrártárca jelentése szerint 2014-ben az ágazat export-import mérlege 1,038 milliárd euró mínuszban zárt, a deficit éves szinten 600 millió euróval nőtt.