Gazdaság

Véget ért a német vasutassztrájk

német vasutassztrájk (Array)
német vasutassztrájk (Array)

Véget ért vasárnap a Deustche Bahn (DB) német vasúttársaság történetének eddigi leghosszabb sztrájkja, de a közlekedés rendje várhatóan csak hétfőn áll helyre.

A mozdonyvezetők szakszervezetének (GDL) munkabeszüntetése 138 óráig tartott, vasárnap reggel 9 órakor ért véget. A németországi vasúti közlekedésben azonban továbbra is fennakadások várhatók, a rendkívüli menetrend egész vasárnap érvényben marad.

A GDL egyelőre nem tervez újabb sztrájkot. “Az ország és az utazók megérdemelik a szünetet, a DB-nek pedig gondolkodási idő jár” – mondta Claus Weselsky, a GDL vezetője a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung című vasárnapi lapnak.

A GDL az utóbbi tíz hónapban nyolcadik alkalommal szervezett sztrájkot, hogy nyomatékosítsa követeléseit. A béremelés kérdésében közeledtek az álláspontok, a szakszervezet 5 százalékos emelést követel, a DB 4,7 százalékos bérfejlesztést és ezer eurós egyszeri juttatást kínál. Elutasítja viszont az országosan és a DB-nél működő érdekképviseleteket tekintve is a kisebbek közé tartozó – a cég 200 ezer dolgozója közül 20 ezret összefogó – szakszervezet másik fő követelését. A GDL azt akarja elérni, hogy a mozdonyvezetők mellett más foglalkozású tagjai – például vonatkísérők – számára is bérmegállapodást köthessen a munkaadóval. A DB ezt azért utasítja el, mert nem akar ugyanazon munkavállalói kör bérezéséről és munkaviszonyairól egyszerre több szakszervezettel tárgyalni, illetve több bérmegállapodást kötni.

A GDL-t és vezetőjét sokan bírálják. Weselsky-t a “személyes hatalmi érdekei” vezetik, ami “rombolja a szakszervezetek iránti bizalmat és a bérharc intézményének társadalmi elfogadottságát” – nyilatkozott a szociáldemokrata párt (SPD) parlamenti frakcióvezetője, Thomas Oppermann. Az SPD-vel kormányzó CDU/CSU konzervatív pártszövetség frakcióvezetője, Volker Kauder pedig úgy vélte egy vasárnapi rádióinterjúban, hogy a GDL akciói aránytalanul nagy megterhelést okoznak az országnak.

A teherszállítási ágazatban hétfő délután, a személyszállításban kedd hajnalban kezdődött sztrájk becslések szerint 750 millió euró kárt okoz a német nemzetgazdaságnak és 0,1 százalékponttal visszaveti a gazdasági növekedést a második negyedévben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik