Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2012-2013. közötti működését és gazdálkodását, valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) 2009-2013. közötti működését, MNB-be integrálását ellenőrizte. Az MNB szervezeti felépítése, irányítási, döntéshozatali, ellenőrzési rendszere és működése megfelelt az előírásoknak, de a jegybank alapító okirata csak részben felelt meg a jogszabályoknak, nem határozta meg az MNB tevékenységi körét, nem volt összhangban a 2013. október 1-jén hatályba lépett MNB-törvénnyel.
Az MNB banküzemi gazdálkodása szabályozott és szabályszerű volt. A humánerőforrás-gazdálkodás belső szabályai összhangban voltak az előírásokkal. Az MNB teljesítményértékelés nélkül fizette ki a munkavállalóknak a 2013. I. félévi bónuszokat, 158,3 millió forintot. Az üzemeltetési és egyéb költségekhez kapcsolódó beszerzések és elszámolások alapvetően szabályszerűek voltak, az ellenőrzött beruházások megvalósítása szabályszerű volt, de egy esetben a szerződésmódosításnál nem érvényesült a hirdetmény közzétételének kötelezettségére vonatkozó előírás.
A PSZÁF-nál volt több gond
A PSZÁF az egyes feladatok ellátásának eljárásrendjeit, kontrollpontjait, a feladatellátáshoz kapcsolódó hatás-, és felelősségi köröket alapvetően kialakította, szabályozta. A belső kontrollnál ugyanakkor az ellenőrzés több területen is hiányosságokat tárt fel. A PSZÁF tevékenysége tervezésekor nem teljesen tartották be a vonatkozó törvényi előírásokat, belső szabályozásokat. A felügyeleti ellenőrzési tevékenység megtervezésére vonatkozó egységes eljárásrendet a PSZÁF elnöke csak 2012. október 11-ei hatállyal adta ki.
Az egyes vizsgálati programok összeállítása és végrehajtása nem felelt meg a vonatkozó előírásoknak, nem volt biztosított a vizsgálatok lefolytatására vonatkozó egységes eljárásrend. Fennállt a kockázata annak, hogy az ellenőrzési eljárásoknál nem volt teljes körűen biztosított a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak megfelelő működés. A fogyasztóvédelmi és a piacfelügyeleti eljárásokban is hiányosságokat tárt fel az ellenőrzés.
A PSZÁF a rendeletalkotásnál betartotta a törvényben foglalt rendelkezéseket, de a rendeletek megalkotása nem felelt meg a vonatkozó elnöki utasításban foglaltaknak. A PSZÁF integrációjakor az átadás-átvétel alapvetően jól dokumentált volt, a záró beszámolót az MNB elkészítette. A korábbi ÁSZ ellenőrzés javaslatai a NGM esetében egy kivételével, az MNB esetében teljes körűen hasznosultak. Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ a nemzetgazdasági miniszter, valamint az MNB elnöke részére fogalmazott meg javaslatokat, amelyek alapján intézkedési tervet kell készíteniük.