Gazdaság

Félmilliárdot kaszált a NAV nyáron

A 15 ezer ellenőrzésből minden negyedik esetben buktak, és 70 esetben be is záratták a vétkes üzletet. A legtöbb gond a nyugtaadással volt, de a szezonális munkások foglalkoztatásával is akadtak problémák.

Idén nyáron a kerékpárkölcsönzőkre, zöldség-, gyümölcskereskedőkre, szépészeti szolgáltatást nyújtókra, vendéglátósokra, a romkocsmákra, taxisokra, strandok és azok területén működő vállalkozásokra, valamint a horgásztavak környékén árusítókra fordított nagyobb figyelmet a NAV az ellenőrzések során – derül ki a Nemzeti Adó és Vámhivatal közleményéből.

Még mindig nem divat a nyugtaadás

Az ellenőrzésekből jól látható, hogy még mindig magas azok száma, akik nem adnak sem nyugtát, sem számlát. A 12 ezret meghaladó nyugtaellenőrzésből minden ötödik esetben talált hibát a NAV.

Mintegy 2500 alkalommal ellenőrizték a NAV munkatársai a foglalkoztatás szabályszerűségét, ennek eredménye nemcsak a klasszikus „fekete foglalkoztatás”, hanem a késedelmes bejelentés feltárása is volt. A 2500 ellenőrzésből minden harmadik esetben tapasztaltak jogsértést az adóellenőrök és a pénzügyőrök.

Az ellenőrzési tapasztalat azt mutatja, hogy a munkaidőben történő ellenőrzések során javult, viszont a megszokottól eltérő időben (késő délután, éjszaka, hétvégén) romlott a nyugta és számlaadás fegyelme. Pozitív eredményt mutatnak viszont az árueredet vizsgálatával kapcsolatos megállapítások, ugyanis kiderült, hogy az adózók többsége az előírásoknak megfelelően jár el.

A barackszedőkkel is gond volt

A szezonális munkákra fogadott alkalmi munkások bejelentése több ízben is elmaradt. A NAV a Nyugat-dunántúli régió egy gyümölcsösében a foglalkoztatottak bejelentését vizsgálta. Összesen 280 barackszedő munkást talált, akik több vállalkozó alkalmazottai voltak. Az egyik gazdálkodó 172 főt alkalmazott egyszerűsített foglalkoztatás keretében egy héten át mindenféle bejelentés nélkül, 64 főt pedig az ellenőrzés megkezdése előtt jelentett be. Kiderült az is, hogy azok a sofőrök is bejelentés nélkül dolgoztak, akik a munkások egy részét szállították buszokkal a gyümölcsöskertbe.

Egy dél-dunántúli gyógyfürdő fagylaltozóját pedig mulasztási bírság kiszabása mellett 12 napra be kellet zárni, mivel a vállalkozó nem használta az online pénztárgépét. A tulajdonos azonban a nyári csúcsforgalommal járó busás hasznot nem akarta elszalasztani, ezért a szomszéd üzlethelyiségben újra kinyitott és ismét belekezdett a fagylalt árusításába. A bizonylat kiállítására azonban kézinyugtát használt, hiszen a pénztárgépe a lezárt helyiségben maradt. Az újbóli ellenőrzés során az ellenőrök megállapították, hogy az adózó nem ad szabályos nyugtát, így kénytelenek voltak ismételt mulasztási bírságot kiszabni, valamint az újonnan nyílt üzletet is bezárni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik