Hirdetéseiben ezen kívül az alaszkai áfonya, illetve az alaszkai lazac speciális tulajdonságaival és felhasználásával kapcsolatban valótlan kijelentéseket fogalmazott meg – tájékoztatott a GVH kedden.
A vállalkozás 2012. február 1. és 2013. szeptember 18. között a Kyäni étrend-kiegészítő termékeit szórólapokon, honlapján és hírlevelekben népszerűsítette. A GVH megítélése szerint a vállalkozás célja a reklámokkal elsősorban azon fogyasztók figyelmének felkeltése volt, akik kifejezetten egy betegség megelőzése, vagy meglévő betegségük tüneteinek enyhítése, gyógyítása, illetve egészségügyi állapotuk javítása miatt keresik a különböző terápiás lehetőségeket, módszereket.
A versenyhivatal közleményében hangsúlyozta: az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő, vagy az azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak.
Gyógyhatásra vonatkozó állítások
A GVH kiemelte azt is, hogy az étrend-kiegészítőkre vonatkozó ágazati szabályok szerint betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonság étrend-kiegészítőknek nem tulajdonítható. A Kyäni termékeket népszerűsítő hirdetésekben azonban több gyógyhatásra, betegségmegelőzésre vonatkozó állítás is szerepelt, amelyek egy része felhasználói tapasztalat, fogyasztói vélemény formájában jelent meg.
A versenyhivatal szerint a vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot folytatott azzal is, hogy a vizsgálat során nem tudta igazolni: a termékek ténylegesen rendelkeznek a hirdetett, egészségre ható tulajdonságokkal.
A termékekkel kapcsolatban számos piacelsőségi állítás is megjelent – (például: “az egyetlen termék a piacon, amely kombinálja az e-vitaminokat az Omega 3 zsírsavakkal”), de ezek bizonyítása sem történt meg a vizsgálat során – közölte a GVH. Megalapozatlan állításokat tett a vállalkozás az alaszkai lazac antioxidáns-tartalmával és az alaszkai vadon élő lazacból kinyerhető halolajjal kapcsolatban is. Ezek miatt a jogsértések miatt szabta ki az összesen 6 millió forint bírságot a versenyhivatal.
Súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez jutottak el, illetve azt, hogy a hosszú ideig tartó reklámozás egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célzott meg.
A GVH a Kyäni Hungary Kft. esetében nem állapította meg a jogsértést, mivel a vizsgálat során nem volt feltárható, hogy a vállalkozásnak milyen szerepe volt a jogsértő tájékoztatások tartalmának kialakításában és megjelentetésében – áll a közleményben.