Az árupiaci befektetésekkel foglalkozó Conclude Befektetési Zrt. szerint a platina sokáig volt a levegőszennyeződést csökkentő autókatalizátorok elsődleges alapanyaga, de az utóbbi két évben kevesebbet bányásztak, mint amennyit ipari célokra felhasználtak. A szakértők idén is a kereslettől elmaradó kínálatra számítanak, mivel Dél-Afrikában – amely 2013-ban a világ 5,7 millió unciás platinatermelésének 72 százalékát adta – hónapok óta áll a bányászat a fizetésükkel elégedetlen munkások sztrájkjai miatt. (1 uncia=31,1035 gramm)
Az MTI-hez eljuttatott elemzés szerint ha a munkáltatók engednek a követeléseknek, akkor nőnek a bérkiadások, amelyek a legnagyobb részét teszik ki a platina termelési költségeinek, emiatt a bányatársaságok emelhetik áraikat. Ha a termelők nem lennének hajlandók a drágításra, akkor vissza kellene fogniuk a termelésüket, ami a kínálatot még jobban szűkítheti, és szintén áremelkedéshez vezethet. Az autógyártók a platinát csak palládiummal helyettesíthetik, ám ez a fém a dízelmotorokban magasabb hőmérsékletnél kevésbé hatékony, mint a platina.
A palládium ráadásul a platinánál is jobban drágul. A tavalyi 6,4 millió unciás globális termelés 42 százalékát adó orosz bányákból származó palládium minősége évek óta romlik, a felhasználó ipari cégeknek többet kell beépíteniük termékeikbe, hogy ugyanazt a hatást érjék el. Az oroszországi palládiumkészletek hamarosan kiapadhatnak, miközben a kereslet tovább emelkedfne. Ennek egyik fő oka lehet, hogy az autógyártásban már világelső Kínában a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások miatt nőhet az autó-katalizátorok fő alapanyagának számító platina és palládium iránti kereslet.