Tavaly októberben nyolc amerikai állam képviselői ültek össze, hogy elindítsanak egy csomagot az elektromos autók támogatására. Kalifornia, Connecticut, Maryland, Massachusetts, New York, Oregon, Rhode Island és Vermont azt a célt tűzte ki maga elé: egy évtized alatt 3 millió darab zéró kibocsátású autó furikázzon útjaikon.
Az említett államok egyébként a New York Times adatai szerint az Egyesült Államok autópiacának negyedét teszik ki az eladott autók száma alapján, tehát nem elhanyagolható jelentőségűek. Ám alighanem lesz egy előre nem látható következménye is a terveknek: egy az amerikaira meglehetősen hajazó magyar program formájában.
A programjuk ugyanis szinte szóról szóra ugyanaz, mint a Jedlik Ányos-program, amit tegnap jelentett be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A programot azért nevezték el Jedlik Ányosról, mert 1828-ban ő volt az első, aki elektromos autót fejlesztett ki és elektromos autóra jelentett be szabadalmat.
Így támogatnák az e-autókat
- Egyrészt uniós forrásokból támogatnak majd minden olyan tevékenységet, amely a Jedlik-program megvalósítását célozza, legyen szó akár beruházásról, fejlesztésről vagy kutatásról.
- A meglévő regisztrációs adókedvezmények mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak majd.
- Az elektromos autókkal a buszsávokban is lehessen közlekedni, esetleg ingyen lehessen azokkal parkolni
- Arra törekszenek, hogy a közbeszerzési kiírások egy részénél részesítsék előnyben az elektromos autókat, például a rendőrség vagy a posta ilyeneket szerezzen be. Azt is a célok közé sorolta, hogy a fővárosban elterjedjenek az elektromos taxik.
- Szeretnék elérni, hogy 2020-ig a nyilvános töltőállomások és az otthoni töltők a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben terjedjenek el. 2020-ig körülbelül 68 ezer töltőállomás a cél.
Környezetkímélő, piha
Vajon valóban megéri ezt a hacacárét az e-autó, vagy csak pluszbiznisz az áramszolgáltatóknak? Az Automotive Science Group szerint az e-autók a híresztelésekkel ellentétben valóban környezetkímélöbbek a benzineseknél. Az Automotive Performance Index (API) értékelése a modell teljes élettartamát figyelembe veszi, tehát éppen úgy kiterjed a járművek előállítására, mint üzemeltetésére és újrahasznosítására. A 2014-es API-rangsor a kisebb járműkategóriákban egyértelműen a tisztán elektromos, illetve a hibrid autók előnyeit domborítja ki – összegzi a Vezess.hu.
A legjobb villanyautók
A kompakt (amerikai) kategóriában az összesített értékelés győztese a Ford Focus Electric lett, amely egyúttal a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás terén is a legjobbnak bizonyult. A kategóriában az összesített értékelésben a Ford Focus Electric modellt a Chevrolet Volt, a Toyota Prius C, a Honda Insight és a Nissan Versa Sedan követi. Igaz, a “normál méretű” személyautók kategóriájában az összesített értékelésben már nem elektromos vagy hibrid autó került az élre, hanem a Hyundai Sonata.
És hogy mennyire élmény egy villanyautót vezetni? Nézze meg magának!