Gazdaság

Durván esik a magyar cégalapítási kedv

Magyarországon 2013-ban 13,9 százalékkal kevesebb cég alakult, mint az előző évben. Az összes vállalkozás számához képest is nagyon kevesen vágnak bele az önálló üzletbe.

Padlón a cégalapítási kedv, de nem csak Magyarországon. Az új cégek száma csökkent a közép-európai régió néhány más országában is. Lengyelországban és Csehországban például szintén 10 százalék körüli mértékben – derült ki a Bisnode nemzetközi üzleti információszolgáltató és cégminősítő elemzéséből.

A Cégalapítást Index (azaz az egy év alatt alapított új cégek átlagos aránya az éves cégszámhoz képest) szerint pedig Magyarország a régióban a mezőny alsó felében foglal helyet. Azaz nálunk az összes vállalkozáshoz képest kevesen vágnak bele cégalapításba.

Erősen csökkenő cégalapítások

Míg 2008-ban közel 50 ezer új vállalkozás alakult hazánkban, addig 2013-ban már a 35 ezret sem érte el számuk. 2010-ről 2011-re még nőtt az újonnan alapított vállalkozások száma, azonban az elmúlt két évben már erős csökkenés mutatkozott; 2012-ben 20 százalékos, 2013-ban pedig 13,9 százalékos volt a visszaesés.

Az egyre magasabb kft.-alapítási költségek és törzstőkeemelés sem fog segíteni a társas vállalkozások számán, ugyanis 2014. március 15-e után már újra csak 3 millió forintnyi tőkével lehet korlátolt felelősségű társaságot alapítani. A már működő vállalkozások 2016-ig kaptak haladékot a törzstőke megemelésére. Ám ha addig bármilyen módon szeretnék módosítani a társasági szerződést (pl. költözés, vezetőváltás), akkor ezt a módosítást már 2016 előtt is csak a tőke megemelésével együtt jegyeztethetik be.

Nem állunk jól a régióban

Közép-Európában Magyarországhoz hasonlóan Lengyelországban (-13,2 százalék) és Csehországban (-7,1 százalék) is csökkent a cégalapítások száma. Ezzel szemben Szerbiában 142,8 százalékkal, Szlovákiában 27,6 százalékkal nőtt az új vállalkozások száma 2012-ről 2013-ra, de Szlovéniában (+15,6 százalék) és Horvátországban (+23,4 százalék) is emelkedést mértek.

A Cégalapítási Indexnél a régiós lista alsó felében foglalunk helyet, ugyanis a 6,1 százalékos értékkel nálunk a harmadik legkisebb a friss cégek aránya a teljes cégszámhoz viszonyítva. A listát Szlovénia vezeti, ahol az új cégek teljes cégvilághoz viszonyított aránya meghaladja egy év alatt a 15 százalékot is. Csehországban és Szerbiában viszont jóval kisebb ez az arány.

Jó irányba indulunk?

Azt gondolhatnánk, hogy a cégalapításnál a sikeres szektorok a legnépszerűbbek Magyarországon, illetve azok, ahol kis beruházással lehet új vállalkozást indítani. A felmérésből azonban az látszik, hogy olyan iparágakban (pl. vendéglátás) is sok vállalkozás alakul, ahol magas a cégek bedőlési aránya, vagy nagyobb befektetés kell az induláshoz.

A működő társas vállalkozások számához viszonyítva a kiskereskedelemben alakul a legtöbb új cég, mely főtevékenység alatt eleve majdnem a legtöbb vállalkozás (több mint 60 ezer) működik. Cégalapítás szempontjából legkevésbé a papíripari és az elektronikai cikkek gyártása népszerű.

A keleti országrészben még bíznak a vállalkozói létben

A statisztika azt is kimutatta, hogy az ország keleti felében alakul több vállalkozás. A tendencia oka a felmérés készítői szerint a nagyobb munkanélküliségben keresendő. Vagyis szerintük mivel ebben a régiókan alacsonyabb a foglalkoztatás, így többen várják a vállalkozói léttől a boldogulást.

A nyugati országrészben és a főváros környékén, ahol alacsonyabb a munkanélküliek aránya, az új cégek működő cégek számához viszonyított aránya is alacsonyabb.

2013-ban a cégszámhoz viszonyítva Baranya és Pest megyében alakult a legkevesebb új vállalkozás, míg Nógrád és Csongrád megyében volt a legmagasabb az induló cégek száma. Az országos 6,12 százalékos átlag alatt van Baranya, Pest, Tolna, Vas, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Veszprém megye, azaz az ott élők számára már kevésbé jelenti az új cég alapítása a boldogulását.

Akár örülhetnénk is neki

A cégcsoport Country Managere, Keleti József felhívta rá a figyelmet, hogy a ma divatos Startup hullám  ellenére is csökken hazánkban az új cégek száma. Ez akár üdvözölendő folyamat is lehetne, amennyiben jó és innovatív ötletekkel rendelkező, növekedni képes vállalkozásokat hoznának létre.

De mivel sokan tényleg csak a munkanélküliség elől menekülnek a vállalkozói létbe, ez szerinte kis eséllyel vezet olyan sikeres startupok alapításához, mint a Prezi vagy a Ustream.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik