Gazdaság

Nem lesz taxis reform, még nem

A fővárosi taxisok azt mondják, sem anyagilag, sem technikailag nem képesek megfelelni a szeptember elsejétől életbe lépő új szabályoknak.

Mint megírtuk, a Fővárosi Önkormányzat kétévnyi egyeztetés után idén április 9-én fogadta el az új taxisrendeletet. E szerint szeptember elsejétől a főváros taxiknak egységes arculattal kell rendelkezniük, egységes szolgáltatási díjat kell alkalmazniuk, illetve számos paraméternek kell megfelelniük. Sárga lesz a taxik színe, és a gépjárművek életkora legfeljebb 10 év lehet. Viszont a júniusi 12-i módosítás szerint akiknek már április 18-a előtt volt taxis engedélyük, azok még használhatják egy darabig a 10 évnél öregebb autókat is.

Szeptembertől kötelező lesz a bankkártya-elfogadás és az egységes formátumú tarifatájékoztatás. A viteldíj pedig egységesen 280 forint lesz. A módosított fővárosi rendelet a társaságok számára is ír elő kötelezettséget: 50 millió forint törzstőkét, valamint 20 millió forintos vagyoni biztosítékot, GPS-es fuvarszervezést, azonos helyre bejelentett üzemeltetést és diszpécserközpontot.

A taxisok szerint nem lehet ilyen rövid idő alatt az összes feltételnek megfelelni.

Képtelenségnek érzik

A Rádió Tele5 Taxi és a Budapest Taxi közös közleményében azt írta, a taxisok közül sokan egyszerűen nem hiszik el még ma sem, hogy három hét múlva kizárólag új technikai eszközökkel felszerelkezve futhatnak az autóik az utcákon.

Mások pedig azt nem tudják, hogy miből teremtik elő azt a pénzt, amelyből finanszírozhatják, hogy sárgára fessék autójukat. A két társaság szerint kedvezményes hitelekkel kell segíteni azokat, akik nem tudják önerőből megvalósítani az új rendszerre való átállást. Ezen már dolgoznak.

Több száz családfenntartó maradhat munka nélkül

Ha nem sikerül gyors megoldást találni a problémájukra, az átállás számos „áldozatot” szedhet szerintük, mert több száz családfenntartó maradhat munka nélkül. Sokan nem tudják ugyanis kigazdálkodni azt a 160.000-200.000 forint körüli pluszösszeget, amelyre azért volna szükség, hogy a taxisok átfestessék, átmatricáztassák autójukat, ahogy azt a törvény megkívánja. Szerencsére némi türelmi idő van az átfestésre, matricázásra, a következő műszaki vizsgáig. Horváth Csaba ügyvezető igazgató szerint azonban nem csak a pénz hiányzik az átálláshoz. A taxisok egy része ugyanis borúlátó, vagy csak egyszerűen nem hiszik el, hogy szeptembertől valóban változások lesznek.


Fotó: Kummer János

A 6*6 Taxi üzletágvezetője, Fárbás Tibor szerint is nagy a bizonytalanság a taxisok körében. Ő egyébként 300-500 ezer forintra teszi az átállás költségeit, és azt mondta megkeresésünkre, nem hiszi, hogy ezt a pénzt ki tudnák termelni a vállalkozók. S szerinte is rövid volt az átállásra az idő.

Matricák – kötelező lesz, ha lesz

Az üzletágvezető szerint a kötelezően kiragasztandó matricákat sem fogják megkapni szeptember 1-ig. Ezek között van az egységes díjtarifa-táblázat és a „minősített budapesti taxi” felirat is. Összesen 5 fajta új matricát kell egyébként a kocsikon elhelyezni, belül és kívül (utóbbit értelemszerűen csak akkor célszerű, ha már „besárgult” az autó).

A matricákat a BKK-nak kell kiadnia. Fárbás azt mondja, ma is érdeklődtek, mit mondjanak a társasághoz tartozó taxisoknak, de érdemi választ nem kaptak. Viszont állítása szerint azt ígérte a BKK, hogy mindenképpen megoldja határidőre a kérdést. A Budapesti Közlekedési Központnál is érdeklődtünk, de még nem érkezett meg tőlük a válasz.

Nyugdíjba mennek az URH-k

A társaságok és a hozzájuk tartozó alvállalkozó gépkocsi-tulajdonosok egyike sem vette még tudomásul, hogy a számos esetben hangos és zavaró URH kapcsolatot kiváltva a taxisofőrnek az utas adatait már nem a rádión keresztül, hanem valamilyen informatikai eszközön (tableten vagy okostelefonon) keresztül kell majd továbbítani – állítja a Rádió Tele5 Taxi és a Budapest Taxi.

A GPS-alapú kapcsolódás a legtöbb autóban még nem megoldott, holott elméletileg szeptember elejétől törvényileg kötelező lesz az ilyen jellegű fuvarközvetítés. Hiszen emberi beavatkozás nélkül kell a címeket továbbítani a taxis felé. Az új törvényrendelet értelmében az a taxitársaság, amely ezt nem tudja teljesíteni, nem kap működési engedélyt a jövőben.

Fárbás szerint attól is félnek a taxisok, hogy nem lesz zökkenőmentes az átállás, s ha hiba csúszik bele, akkor átmenetileg nem fogják majd megkapni a fuvarcímeket.

A Rádió Tele5 Taxi és a Budapest Taxi úgy látja egyébként, hogy a törvényi változások miatt a jelenlegi 10-11 fuvarszervező cégből várhatóan csak jóval kevesebb fog maradni. Úgy vélik, a többi cég nem bír majd eleget tenni az egyébként minőségi változást is eredményező kötelezettségek teljesítésének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik