Gazdaság

Lassít a Facebook, hasít a Twitter

facebook(1)(1)(3)(1)(960x640).jpg (facebook)
facebook(1)(1)(3)(1)(960x640).jpg (facebook)

A legnépszerűbb közösségi portál korábbi években tapasztalt rohamos növekedése megállt - írta legutóbbi felmérése alapján a KutatóCentrum.

Idén is a Facebook a legnépszerűbb közösségi portál, a megkérdezettek 91%-a tagja az oldalnak, de az ezőző évekhez képest mind a regisztrált, mind az aktív tagok körében néhány százalékos csökkenés figyelhető meg. Más közösségi oldalakkal szemben erőssége, hogy tagjai döntő többsége aktív felhasználó, a válaszadók 86 százaléka látogatja is az oldalt.

Az Iwiw aktív tagjainak aránya tavaly óta 15 százalékkal, a MyVIP aktív és a regisztrált tagjainak aránya felére csökkent egy év alatt. A Google+-ra egyre többen regisztrálnak, de az oldalt még nem használják aktívan. A Twittert még kevesen használják, de népszerűsége nőtt az elmúlt évben, ráadásul az aktív és a regisztrált tagok aránya tavalyhoz képest kétszeresére nőtt. A vizsgált szájtok közül még mindig a LinkedIn a legkevésbé elterjedt, de a tagok aránya itt is nőtt.


Fotó: AFP / Ben Stansall

A Facebook regisztrált és aktív tagjainak összetétele nem tér el érdemben az átlagos közösségi médiahasználók összetételétől. Az Iwiw tagok között az átlagnál magasabb az idősebbek (40-64 évesek) és a nők aránya. A Google+-ra az átlagosnál több budapesti regisztrál, az aktív twitterezők jellemzően 18-29 évesek. A LinkedIn-t leginkább budapestiek használják, regisztráltjai körében túlnyomó többségben diplomások találhatók.

Sokan regisztráltak több közösségi oldalra is, tavalyhoz képest nőtt azok aránya, akik akár 4-6 közösségi portálnak is tagjai. A kutatás résztvevőinek többsége jellemzően két-három közösségi oldalon rendelkezik profillal. A kereszthasználatot vizsgálva azt látjuk, hogy a Google+ és a Twitter tagjai legnagyobb arányban a LinkedIn felhasználók köréből kerülnek ki.
A válaszadók 74 százaléka használja naponta valamely közösségi oldalt.

Egyre többen munkaidőben is látogatják ezeket az oldalakat, s szintén egyre gyakrabban küldenek üzenetet e portálokról, mint e-mail fiókjukból (36%). A megkérdezettek 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy üzleti célokra is használja ezeket az „eszközöket”. Vannak azonban olyanok is, akiknek közömbös a közösségi média, arányuk az előző évben mért 13%-ról 16%-ra nőtt. A nők az átlagosnál többet veszik igénybe napi szinten a közösségi szájtok nyújtotta lehetőségeket (78%); míg a férfiak közt sokakat hagy hidegen a téma (23%).

“Az internet világába született nemzedék (18-29 évesek) használja a legváltozatosabban a közösségi médiát, ők az átlagnál gyakrabban használnak alkalmazásokat (26%), küldenek üzenetet e felületekről (50%), ami nem meglepő, hiszen több mint 80%-uk minden nap jelen van a virtuális közösségi térben”.  Lakóhely és végzettség szerint is eltérőek a megkérdezettek oldalhasználati szokásai.

A KutatóCentrum félévente készít villámkutatást a közösségi oldalak látogatottságáról és használatáról. A legfrisebb adatfelvétel 2013 júniusában zajlott, 1210 ember megkérdezésével. A minta életkor és nem tekintetében reprezentatív a legalább egy közösségi oldalt használó 18-64 éves internetezőkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik