Az Európai Parlament kedden úgy döntött, hogy az időszakos kötelező műszaki vizsgálatot az unióban ki kell terjeszteni valamennyi gépjárműre. Ez azt jelenti, hogy a motorkerékpárokra, a 2 tonnánál nehezebb pótkocsikra, és a 750 kg-nál nagyobb önsúlyú lakókocsikra is kötelező lesz az időszakos műszaki vizsga, ami most nem minden tagállamban van így.
A mopedek kötelező műszaki vizsgája még kérdőjeles
A képviselők döntése alapján 2016-tól minden tagállamban kötelező lesz a motorkerékpárok műszaki vizsgája, a mopedeké pedig 2018-tól. Azonban a mopedekkel kapcsolatos előírást még megkérdőjelezheti az Európai Bizottság, amennyiben jelentése alapján bebizonyosodik, hogy a tervezett intézkedés nem hatékony.
Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt
Magyarországon a Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása szerint az említett járműveknél a mopedek kivételével már most kötelező az időszakos műszaki vizsgáztatás. Tehát a változás csak ezeket az L6e kategóriába tartozó úgynevezett mopedautókat érintheti majd 2018-tól, ha ezt a bizottság nem kérdőjelezi meg.
A biztonság a cél
Az időszakos műszaki vizsgálat kiszélesítésével az a cél, hogy a gépjárművek használatuk során biztonságos és környezetvédelmi szempontból megfelelő állapotban legyenek. Az új rendszernek ki kell terjednie a kereskedelmi célú közúti fuvarozásra használt járműveket érintő közúti műszaki ellenőrzésekre, valamint a járművek nyilvántartásba vételi eljárására vonatkozó rendelkezéseket is tartalmaznia kell.
Fő eszközként az időszakos műszaki vizsgálat hivatott biztosítani a műszaki alkalmasságot. A haszongépjárművek közúti műszaki ellenőrzése csupán kiegészíti az időszakos vizsgálatot, és kizárólag a közúti közlekedés biztonságára közvetlen veszélyt jelentő, forgalomban részt vevő járművek kiszűrésére irányulna.
A haszongépjárművek közúti ellenőrzését is egységesítenék
A parlament egy kockázatértékelő rendszer felállítását is javasolta annak érdekében, hogy a haszongépjárművek közúti műszaki ellenőrzése hatékonyabb legyen. A tagállamok által összeállított lista alapján az ellenőrzések a műszaki vizsgákon sorozatosan rosszul teljesítő járműparkok üzemeltetőit vehetnék célba.
A közúti ellenőrzések során most minden országban mást vizsgálnak, ezért van szükség a szabályzás uniós harmonizálására – mondta Olga Sehnalová, a közúti műszaki ellenőrzések témájáért felelős cseh szociáldemokrata képviselő. A képviselők a könnyű haszongépjárműveket is a szabályok hatálya alá vonták.
A jármű forgalmi dokumentumai
A járműre vonatkozó okmányokat nemzeti elektronikus regiszterben kell tárolni. Így javul a tagállamok közötti információcsere és a lopott járművek adásvételének megakadályozása is egyszerűbbé válik. Az elektronikus adatbázison alapuló információcserének köszönhetően biztosak lehetünk majd benne, hogy az EU útjain közlekedő járművek megfelelnek a biztonsági követelményeknek – mondta Vilja Savisaar-Toomast, a forgalmi dokumentumok témájáért felelős észt liberális képviselő.
A parlament egyetért a bizottsággal abban, hogy a járművek műszaki vizsgájára vonatkozó jogszabályokat rendeletek formájában kell megfogalmazni azért, hogy a szabályok minden tagállamban közvetlenül alkalmazandók legyenek. A tagállamok azonban ennél szigorúbb szabályokat is megfogalmazhatnak majd.
A parlament kedden elfogadott módosító indítványa lesz majd a tanáccsal folytatott tárgyalások kiindulópontja. Összefoglalva tehát: olyan dokumentumról van szó, ami majd tárgyalási alapot jelent a jogalkotás során.