A munkakeresők körében ma Magyarországon még mindig félelem és bizalmatlanság övezi a munkaerő-kölcsönzést, mint új típusú foglalkoztatási formát, pedig a Work Force Kft. felmérése szerint kölcsönzött munkavállalónak lenni egyáltalán nem jelent hátrányt.
Egyre népszerűbb foglalkoztatási forma
A gazdasági szektor iparági termelésében egyre inkább megfigyelhető a munkaerő-kölcsönzés, mint költséghatékony és akár gyors megoldást jelentő foglalkoztatási forma.
A Linamar Hungary Zrt.-nél gyakran vesznek igénybe a munkaerő-kölcsönzési szolgáltatást. „Jóllehet, hosszú távú szerződéseink vannak, de a gyártott mennyiségek lehívása akár szezonalitás, akár más igények miatt igen ingadozó lehet, így szükséges ezt a foglalkoztatottak létszámával is követni” – mondta el a vállalat személyügyi politikájáról a cég HR vezetője, Parászka Tibor.
A munkáltatók nem tesznek különbséget
Az már ismert dolog, hogy a munkaerőt bérlő munkáltatóknál nincs különbség a saját állományú és bérelt munkavállalók közötti bánásmód vagy jövedelmi csomagok között. „Nem tehetünk különbséget semmilyen tekintetben a bérelt és az alkalmazott dolgozók között, hiszen gyakran egy osztályon, egymás mellett dolgoznak, azonos munkát végeznek.” – számoltak be erről egy nagy energiaszolgáltató cég HR osztályán.
De mit gondolnak a munkavállalók?
Azonban jogosan merülhet fel a kérdés, hogy azok is így élik-e ezt át, akik a történet másik oldalán, kölcsönzött munkavállalókként részesei az újszerű folyamatnak?
Ennek járt utána online kérdőíves kutatás segítségével a munkaerő-kölcsönzési piac egyik meghatározó szereplője, a 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Work Force Kft. A közelmúltban, több mint 500 saját alkalmazásában álló kölcsönzött munkavállalója véleményét gyűjtötte össze a neves cég.
A 24 kérdésből álló strukturált kérdőíves felmérés segítségével azon kölcsönzött munkavállalók véleményét kérdezték meg, akik már átélték ennek az egyre terjedőben lévő, de még szokatlan foglalkoztatási folyamatnak minden pillanatát.
A felmérés része annak a „Van munkám” címmel meghirdetett, a munkaerő-kölcsönzés, mint foglalkoztatási formát népszerűsítő kampánynak, amelyet a jelenleg közel 1300 fős kölcsönzött állománnyal rendelkező Work Force Kft. indított. A kampány célja, hogy a munkavállalók jobban megismerjék a munkaerő-kölcsönzés körülményeit és a benne rejlő lehetőségeket, így ne idegenkedjenek tőle.
A munkavállalók szerint sincs érzékelhető különbség
A kölcsönzött munkavállalók egyáltalán nem élik meg hátrányként, hogy ebben a foglalkoztatási típusban dolgoznak, hiszen ugyanolyan biztos jövedelem forrást jelent számukra, mint az alkalmazotti jogviszony. A válaszadók közel 100 százaléka jelölte meg, hogy minden hónapban időben megkapja a fizetését. A megkérdezettek 96 százaléka szerint mindenféle megkülönböztetés, kívülállósági érzet nélkül képesek a kölcsönvevő cég hasznos tagjai lenni, ahol úgy érzik, őket is megbecsülik.
Megfelelőek a munkakörülmények
Számít a véleményük, javaslataik, és mindehhez megfelelő munkakörülmények társulnak. A válaszadók 92 százaléka úgy véli, hogy tudásának, képzettségének megfelelő munkahelyre közvetítették ki, és képességeihez mért feladatokat kell ellátnia. Elégedettek a munkamennyiséggel, a munkaidővel, az időbeosztással, azaz az egyes cégeknél működő teljesítményrendszerrel. A felmérésben résztvevők 89 százaléka szerint a minőségi és hatékony munkavégzéshez minden információ, technikai feltétel és szakmai támogatás számukra is ugyanúgy rendelkezésre áll.
A munkatársakkal folytatott jó kollegiális viszony szinte minden munkahely megítélését befolyásolja, nincsenek ezzel másképp a kölcsönzött munkavállalók sem. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a munkaerő-kölcsönzésben résztvevők inspiráló, kellemes környezetnek tartják kollégáik társaságát. A válaszadóknak csak 15 százaléka jelölte meg közvetlen főnökét, mint stresszt okozó tényezőt, legtöbben a munkaterhelést okolják.
Az adminisztráció sem bonyolult
A háromoldalú munkavégzésre irányuló jogviszony, melyben a munkavállaló egy kölcsönbeadó céggel munkaszerződést köt azzal a céllal, hogy egy harmadik félnél, a kölcsönvevőnél végezzen munkát, a hiedelmekkel ellentétben nem jelent bonyolult adminisztrációs folyamatot. A megkérdezettek 93 százaléka megfelelőnek tartja az ügyintézés gyorsaságát és a munkaerő-kölcsönzés folyamatáról kapott tájékoztatását.