Gazdaság

20 millió forintos bírságot kapott a Tesco

tesco (tesco)
tesco (tesco)

A pénzügyi felügyelet azért büntette meg az üzletláncot, mert a Tesco hiányosan hirdette meg a saját nevével forgalmazott hitelkártya feltételeit.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 20 millió forint bírságot szabott ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a Tesco Global Zrt.-re, és megtiltotta a jogsértő gyakorlat folytatását – áll a szerdán közzétett határozatban. A felügyelet megállapította, hogy az áruházlánc a saját márkanevét hordozó hitelkártyára vonatkozó hirdetéseiben a hitel számos, kötelezően feltüntetendő jellemzőjét nem tette közzé.

A PSZÁF fogyasztói jelzés alapján vizsgálta, hogy a Tesco Vásárlókártya (hitelkártya) hirdetése tartalmilag megfelel-e a jogszabályoknak. A fogyasztóvédelmi eljárást lezáró határozat kimondja: az egyik hazai hitelintézet függő ügynökeként eljáró Tesco Global Zrt. a hirdetések kapcsán elkövetett mulasztásával tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.

Az áruházlánc a hirdetésekben a hitelkártya THM-értéke mellett annak kamatát is közzétette. A fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvény szerint azonban, ha egy szolgáltató hirdetéseiben a THM mellett – a saját megfontolása szerint kiválasztott – egyéb, a hitelt jellemző számadatot is megjelöl, akkor egyúttal reprezentatív példával (hitelkártyánál 375 ezer forint hitelösszeggel és 1 év futamidővel számítva) be kell mutatnia többek közt a hitelért fizetendő teljes díj mértékét, a fogyasztó által fizetendő teljes összeget, a törlesztőrészletek összegét, illetve a hitel futamidejét is. E hiteljellemzők megadása helyett azonban a Tesco Global Zrt. „nem értelmezhető” szövegeket tüntetett fel a katalógusaiban.

Fotó: Kummer János

A PSZÁF határozata szerint a Tesco Global Zrt. mulasztásával tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, ugyanis a reprezentatív példa alkalmazását a jogalkotó azért írta elő, hogy segítse a fogyasztókat a számukra legmegfelelőbb hiteltermék kiválasztásában. Az a körülmény, hogy a Tesco Global Zrt. a reprezentatív példát hiányos, egyes, lényeges paramétereit tekintve „nem értelmezhető” jelöléssel látta el, akadályozta a fogyasztókat abban, hogy a különböző hiteltermékeket objektív szempontok alapján összehasonlíthassák, és ezen összehasonlítás eredményeképpen legyenek képesek dönteni arról, hogy melyik hitelt is kívánják igénybe venni, s e szerint kötelezettséget vállalni a hitel visszatérítésére.

A PSZÁF a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt kiszabott 20 millió forint fogyasztóvédelmi bírság megállapításakor figyelembe vette, hogy a társaság a jogsértő állapotot huzamos időn át, országos szinten tartotta fenn: a hitelkártya hiányos hirdetései 2011 áprilisa és 2012 májusa között összesen 172 lapszámban jelentek meg, így a jogsértés a fogyasztók rendkívül széles körét érintette.

A társaság 2012. március–áprilisi hirdetéseiben továbbá a banki hirdetményektől eltérő, annál magasabb THM-értéket (42,6 százalék helyett 45,3 százalékot) tüntetett fel a hitelkártyára vonatkozóan. A fogyasztók viszont e periódusban is ténylegesen a banki hirdetmények szerinti alacsonyabb THM-értékű hitelt kapták, így anyagi hátrány nem érte őket. A PSZÁF megtiltotta a jogsértő gyakorlat folytatását.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik