A statisztikai adatok megerősíteni látszanak azokat a személyes tapasztalatokat, hogy a dohánypiac átalakításának legnagyobb vesztesei a kicsi, jellemzően egy vállalkozás-egy üzlet felállásban működő élelmiszer-jellegű vegyesboltok lehetnek – akár ezerszámra is az országban. A teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 4 százalékát, tavaly 327,7 milliárd forintot osztják újra a trafiktörvénnyel, miközben jelenleg alig ezer tisztán dohányáru-forgalmazó üzlet található az országban. Kik nyernek és ki vesztenek a trafiktörvényen? Előbbire egyre gyarapodó információk érkeznek: helyi és országos potentátok, rokonok, „közeliek”. Akik biztosan veszíteni látszanak: a jelenlegi trafikosok nagy hányada, akikkel szemben gyakran üzletet, tapasztalatot felmutatni nem képes pályázók vitték el a 20 évre szóló dohányáru-kereskedési jogot. A koncesszió-újraosztással a 2012-ben 327,7 milliárd forintnyi dohánypiacot rendezi át alaposan a kormánytöbbség: ez a tavalyi kiskereskedelmi forgalomnak éppen 4 százaléka. Dohányárut háromféle üzlettípusban árulnak: a két éve 44 ezer élelmiszer-jellegű vegyesboltban, az ebből 1132 trafikban, valamint a 3780 újság-papíráru üzlet egy részében, újságosstandokon. A vegyes profilú üzletekben mérettől függetlenül elterjedt gyakorlat, hogy dohányféleségeket is árulnak. (S ezen boltok eleve nem indulhattak a koncesszióért, mert az élelmiszer nincs benne a forgalmazható cikkek körében.) Az élelmiszer-féleségek és a dohányáru együttárusítását mutatja a KSH adata, amely szerint tavaly az élelmiszer, ital, dohány kategória 366,3 milliárdos összforgalmat produkált. (A 327,7 milliárdos dohányértékesítést nyilván tévedés lenne szorosan összevetni az előbbi számmal, de boltmérettől függetlenül jellemző a közös forgalmazás; erre nincs statisztikai adat.) A 44 ezer élelmiszerbolt közül 17,1 ezer volt két éve az egyéni vállalkozás – ezek alighanem a kis alapterületű boltokat takarják. A kis boltok nem elhanyagolható piaci és foglalkoztatási súlyát mutatja, hogy a 2011-ben 153 ezer kiskereskedelmi üzlet több mint fele, 81 ezer egy egységből álló volt, ami a 104 ezer kiskervállalkozásnak pedig már a zömét teszi ki – természetesen az összes árucikk-kategóriát figyelembe véve. Ha – adat híján – feltételezzük, hogy – a szaküzleteken kívül – a boltméreti kategóriákban hasonló arányban árulnak élelmiszereket, italokat és dohányt is, akkor megkockáztatható a kijelentés: az ezer jelenlegi trafik többségének újraosztásán túl a jellemzően egy vállalkozás-egy üzlet-típusú, kis alapterületű, nagy hányadban egyéni vállalkozási formában fenntartott boltok ezrei fognak nehéz helyzetbe kerülni a koncesszió elvesztésével. A találomra megkérdezett néhány, java részük panelházas környezetben található néhány tíz négyzetméteres vegyes boltban kivétel nélkül szorongva várják a jövőt, egyikük tulajdonosa mondta azt, hogy szinte bizonyosan lehúzhatja a rolót, mert a cigarettából befolyó havi 70-80 ezer forint fedezi a helyiség fenntartását, enélkül nincs megélhetést is biztosító nyeresége. A koncessziós pályázat eddigi eredménye alapján a jelenlegi körülbelül 47 ezer elárusítóhely helyett 5415 szakbolt már biztosan lesz, további több mint 1400, kistelepülési lehetőséget pedig újrahirdetnek. |