Aki már utazott fapados légitársaságokkal, az bizonyára tudja, hogy csak emelt díjas telefonszámon lehet felhívni ezeket a szolgáltatókat. Ez pedig nem éppen olcsó mulatság.
A Rayanair honlapján azt írja például, hogy ha valaki ott nem talál választ a kérdésére, akkor a 0690-nel kezdődő számot hívhatja, percenként 155 forintért. Az úgynevezett elsőbbségi segítség pedig háromszor ennyibe kerül (458 forint/perc), amit akkor ajánlanak felhívni, ha valakinek problémája van az oldal használatával vagy segítség kell neki az online foglalásnál. Azt is megjegyzik, a mobilhálózatból, vagy más hálózatból kezdeményezett hívások ennél többe is kerülhetnek. De hogy mennyibe, az nem derül ki.
Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd
A Wizz Airnél szintén csak emelt díjas (0690-es) telefonszámot találunk, percenként 225 forintos hívásdíjjal. Az easyJet pedig nem is ad meg kifejezetten magyarországi elérhetőséget az oldalán, így csak egy angliai számot lehet hívni, ha valamit kérdezni szeretne az utas.
A repülőjegy árának tízede is lehet egy telefon
Márpedig ilyen előfordulhat, például ha valaki bizonytalan abban, hogy jól töltötte-e ki az online rendelést. Vagy ha észreveszi, hogy elrontott valamit. Olvasónk, aki felhívta a jelenségre a figyelmünket, már többször is járt úgy, hogy telefonálnia kellett, mert az online felületen nem tudta korrigálni, amit szeretett volna.
Tapasztalata szerint az ügyfélszolgálatokon egyébként nagyon segítőkészek, kedvesek voltak, felár nélkül javították a hibákat. De attól még az 4-5 perces beszélgetés díja ezer forint feletti volt. Ami a 8-10 ezer forintos repülőjegy árához képest elég nagy kiadás.
Az online ügyintézés szorgalmazzák
A három társaság közül a Wizz Air vállalati kommunikációs menedzserét sikerült elérnünk. Daniel de Carvalho azt írta, a társaság alapvetően e-mailen keresztül fogadja az ügyfelek észrevételeit.
Fotó: Neményi Márton
A foglalások döntő többségét egyébként internetes oldalukon keresztül intézik az utasok. Emellett van olyan ügyfelük is, aki az emelt díjas telefonszámon foglalja le a repülőjegyét, de ők nagyon kevesen vannak. Hangsúlyozta, új foglalásra és a meglévők módosítására is lehetőség van a weboldalukon, illetve a korszerű iPhone applikáció segítségével. A társaság ezzel arra bátorítja utasait, hogy a legköltséghatékonyabb módon foglalják le jegyüket és élvezzék az alacsony viteldíjak előnyeit.
Erről az oldalról nézve persze érthető, hogy az olcsó szolgáltatáshoz nem tartanak fenn jelentősebb telefonos ügyfélszolgálatot, hiszen az költséges lenne.
Csak a közszolgáltatóknak tilos az emelt díjas
Ezek után arra voltunk még kíváncsiak, van-e olyan szabály, amely előírná, hogy milyen ügyfélszolgálati telefonszámot adjanak meg a szolgáltatók, vagy pedig maguk dönthetik el, hogy a szokásos tarfiával hívható számot adnak-e meg, vagy ingyenesen hívhatót, esetleg emelt díjasat? Kiderült, hogy csak a közszolgáltatóknál van erre vonatkozó előírás, s náluk tilos az emelt díjas telefon megadása az ügyfélszolgálaton.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól azt is megtudtuk, érkezett már hozzájuk olvasónkéhoz hasonló panasz. De mivel jelenleg nincs olyan jogszabály, mely alapján hatóságilag kifogásolni lehetne, ha például a fapados légitársaság csak emelt díjas telefonszámot biztosít, így eljárást sem folytatnak ilyen ügyekben.