A behajtók nem mindig bánnak kesztyűs kézzel az adósokkal. Sokan panaszkodnak az agresszívnek megélt módszerek miatt. Sőt, mint megírtuk, az is előfordul, hogy akinek nincs tartozása, arra is behajtót küldhet a bankja.
A PSZÁF ezért ajánlást adott ki arra, hogyan kell viselkedniük a behajtóknak. Az ajánlás szóból azonban ne következtessünk arra, hogy ez megint valami olyan dolog, amit vagy betartanak majd az érintettek, vagy nem. Ugyanis az ajánlás számos pontja a fogyasztóvédelmi törvényen alapul. Tehát ha egy behajtó nem tartja be májustól az ajánlást, akkor jogszabálysértést követ el, és komoly bírságra számíthat – hívta fel a figyelmet az Azénpénzem.hu.
A pénzintézetek felé elvárás lesz például, hogy a tartozásról szóló rendszeres értesítőben pontos információkat adjanak (tőke, kamat, késedelmi kamat, díjak), közöljék, milyen mértékben nő a tartozás a nemfizetés miatt. Vannak-e áthidaló megoldások. S hogy mire számítson, akinek az ügyét követeléskezelőnek adják át. Ehhez mintatájékoztatót is készített a PSZÁF.
Az ajánlásban szerepel például az is hogy a behajtó nem lehet agresszív, sem félrevezető az adóssal szemben. Hétköznap csak reggel nyolc és este nyolc között telefonálhat, szombaton pedig legfeljebb délelőtt, és azonosítania kell magát. Hetente pedig maximum háromszor hívhatja fel az adóst.
Ha valaki úgy érzi, zaklatják, nem tájékoztatják, félreinformálják, nem közlik, mennyi a tartozása, azt arra biztatja a felügyelet, hogy forduljon hozzájuk.