Jelentősen visszaesett azoknak a kkv-knak a száma, amelyeknél még adnak a dolgozóknak cafeteriát – derül ki a K&H legfrissebb kutatásából. A 2008-as csúcsidőszakban még tízből nyolc vállalkozás biztosított valamilyen béren kívüli juttatást az alkalmazottainak, mára viszont a felük sem. S mivel az idén is emelkedett a cafeteria adója (30,94 százalékról 35,7 százalékra), így nem valószínű, hogy több cég kapna kedvet hozzá.
Cégméret szerint is jelentős eltérések vannak. Míg a mikrovállalkozásoknál 42 százalék, a kisvállalkozásoknál 48 százalék ad cafeteriát, addig a középvállalatoknál 74 százalékos ez az arány. Ez is jól jelzi, hogy a kisebb cégek erősen húzzák a nadrágszíjat.
(Fotó: Kummer János)
A juttatásokon belül az étkezési utalvány (Erzsébet-utalvány) a legnépszerűbb, utána pedig a közlekedési költség térítése. A középvállalatoknál ehhez még hozzájön néhány azonnal el nem fogyasztható, befektetési típusú juttatás is, például az egészségpénztári, illetve nyugdíjpénztári befektetések. Ezeket minden negyedik közepes cég kínálja a dolgozóinak. A SZÉP-kártya viszont veszített tavalyi népszerűségéből.
A nemrégiben megjelent CafeteriaTrend felmérésben is részben hasonló eredményekről számoltak be. Ami abban meglepő volt, hogy az adóemelés ellenére a tavalyinál kevesebb cég döntött a cafeteria megszüntetése mellett.