A legfontosabb kérdés a magyar szállodapiaccal kapcsolatban, hogy az eszkimókhoz képest sok-e a fóka. Az ezredforduló után erőteljes növekedés volt tapasztalható a hazai turizmusban, a kínálat jelentősen nőtt, különösen az elmúlt időszakban, de a gazdasági nehézségekre láthatóan sokan nem voltak felkészülve.
Vannak problémák
A statisztikák szerint a gyógy-, wellness-, és konferenciaszállodák ugyan jól teljesítenek, de a hazai szállodapiac továbbra is rendkívül törékeny. Egyelőre új projektek nem igazán láthatóak, és bár igaz, hogy nagyberuházásoknak most nincs is létjogosultsága, de van még néhány olyan terület, ahol van növekedési potenciál.
A banki finanszírozás azonban jelenleg igen nehéz, a pénzintézetek ugyanis sokkal óvatosabbá váltak. A gazdasági környezet általános romlása mellett néhány átgondolatlan fejlesztés komoly veszteséget hozott nemcsak a tulajdonosoknak, de a finanszírozóknak is. Az elmúlt években ugyanis a legnagyobb problémát a hibás üzemeltetési koncepcióból és a hozzá nem értésből adódó nehézségek jelentették.
Muszáj megkeresni a piaci rést
Ezek a legtöbb esetben elkerülhetők lettek volna, ha már a tervezés fázisában bevon a tulajdonos egy szakértő üzemeltetőt. Az ugyanis már a tervezőasztalon eldől, hogy a későbbiekben mennyire üzemeltethető költséghatékonyan egy szálloda – emelte ki az Accent Hotel Management ügyvezető igazgatója, Csordás Imre a Portfolio.hu Property Investment Fórum 2012 konferencián.
A hotelberuházások speciális felkészültséget igényelnek, ezt azonban a beruházók sok esetben nem vették figyelembe, így itthon nem egy olyan beruházás akad, amely kevésbé alkalmas turisztikai célokra. Ez szerencsés esetben kisebb átalakításokkal orvosolható, de előfordul, hogy jelentősebb ráfordítást igényel az átépítés.
A gyakoribb eset Csordás Imre szerint azonban az, hogy a szálloda üzemeltetője hibás koncepcióval próbál érvényesülni az egyébként is erős versenyben. Ez könnyebben orvosolható egy komoly tapasztalattal rendelkező szállodaüzemeltető céget megbízva ugyanis biztos szakmai alapot jelent ahhoz, hogy meg lehessen találni azt a piaci szegmenst, ahol az adott ház sikeres tud lenni – tette hozzá.
Más vélemény szerint nem kell feltétlenül szállodalánchoz tartozni ahhoz, hogy hatékonyan működjön egy hotel, hiszen egy független ház is lehet jó befektetés, persze ez függ az adott lokációtól, illetve a piaci stratégiától – mutatott rá a KÉSZ Hotel és Konferencia Managemet Kft. ügyvezető igazgatója, Laskai Ildikó. A hotelpiacba nemrégiben beszállt vállalkozás vezetője szerint mindig az adott körülményeket kell mérlegelni.
Az értékesítés új útja
Az utóbbi pedig már csak azért is fontos, mert az elmúlt években a kínálat mind vidéken, mind a fővárosban jelentősen bővült, miközben a szállodai szobaárak csökkenek, az internet pedig jelentősen átalakította a foglalási szokásokat. Az online terület ugyanis ma már egyre hangsúlyosabb az értékesítésen belül, annak ellenére, hogy a kuponos oldalak térnyerése megosztja a szakértőket, a nagyobb hazai és nemzetközi foglalási oldalakon ott kell lenni a szállodáknak. A jövő mindenképpen ebbe az irányba mutat, az elmúlt évben a kontinensen 30 százalékkal nőtt az online tranzakciók száma, és idén, valamint jövőre is hasonló bővülés várható – hangsúlyozta az Expedia Travel szakértője, Hegedűs Máté.
Az elkövetkező időszakot azonban számos bizonytalan tényező is befolyásolja, így többek között az is, hogy alakul-e új nemzeti légitársaság. A Malév forgalmának egy részét ugyan pótolták a fapados járatok, de ezek a légitársaságok nem igazán ragaszkodnak egy-egy desztinációhoz, így nem is jelentenek biztos bázist, amelyre építkezni lehet.