Gazdaság

Nem fogunk nagyon túlköltekezni karácsonykor

karácsony (karácsony, gyerekek, )
karácsony (karácsony, gyerekek, )

Még akkor sem, ha ilyenkor hajlandóak vagyunk az ünnepek előtt kicsit jobban megnyitni a bukszát, a vendégvárás és a sütés-főzés miatt.

Bár még nyoma sincs a téli hidegeknek, hamarosan indul a karácsonyi szezon, amely a kiskereskedelem számára hagyományosan a legerősebb időszak minden évben. Hiszen a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalom mintegy 10 százaléka az utolsó hónapra esik a GfK Hungária adatai szerint.

A hiperekben és a drogériákban költünk a legtöbbet

A decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a széles termékválasztékot, kedvezőbb árakat és akciókat kínáló hipermarketláncok. Ezt jól mutatja az is, hogy míg a teljes éves költés negyedét viszi el ez a csatorna, addig decemberben ez az arány 30 százalék fölé ugrik. Azaz a háztartások decemberben minden három forintból egyet valamely hipermarketben hagyják a kasszánál.

A drogériákban is kiemelkedő a decemberi forgalomnövekedés, elsősorban az ajándékba szánt pipere- és bőrápolási termékcsomagok miatt.

Évek óta kevesebb a pluszköltés

Decemberben tehát magasabb a háztartások átlagos költése az év többi hónapjához képest, ám ez a növekmény évről évre kisebb. A 2006. év volt ebből a szempontból talán a legjobb, akkor mintegy 25 százalékkal vásároltak többet a háztartások decemberben egy átlagos hónaphoz képest. Azóta viszont csökkenő, majd stagnáló ez a növekmény. 2009-ben – a válság kirobbanását követő évben – volt a legalacsonyabb. 2011-ben 19 százalékkal haladta meg a decemberi összköltés a havi átlagot.


Fotó: Kummer János

Az idei év karácsonyi szezon becslésénél a korábbi évek gyengébb-stagnáló számai mellett érdemes figyelembe venni azt a tényt is, hogy az első három negyedév összforgalma nem változott az előző év azonos időszakához képes. Ez azt jelenti, hogy kevesebb napi fogyasztási cikket vásároltunk, hiszen még az első kilenc hónapban mért közel 6 százalékos infláció sem jelenik meg forgalomnövekményként – mutatott rá a cég ügyfélkapcsolati igazgatója, Vella Rita. Szerinte legjobb esetben is arra számítunk, hogy stagnál a decemberi növekmény mértéke, azaz a családok várhatóan 15-20 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest.

A háztartások decemberi teljes napi fogyasztásicikk-költése közel 60 ezer forint, amiben természetesen az ajándékvásárlás egy része is benne van. Hiszen a napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok.

Sütés-főzés

Az ünnep persze nemcsak az ajándékozásé, hanem az otthoni vendéglátásé is. Így a sütés-főzés legfontosabb kellékeiből, valamint az italokból is többet vásárolunk ebben az időszakban. A készülődés során az olyan fontos alapanyagok, mint a sütőpor, vaníliás cukor, margarin, tojás, majonéz és mustár iránti kereslet megnő: a teljes éves eladott mennyiségnek több mint egytizede koncentrálódik erre a néhány hétre.

A friss hal fogyasztása még inkább kiemelkedő ilyenkor: az éves eladott friss halmennyiség több mint egyharmada esik erre az egy hónapra. Megugrik a pezsgő- és égetett szeszesital-forgalom is. Röviditalból például kétszer annyit vásárolnak a háztartások, mint máskor. A pezsgő pedig hagyományosan a szilveszteri koccintás itala, így ebből is kiemelkedő a forgalom.

Szaloncukor – még mindig a zselés a legnépszerűbb

S persze nincs karácsony szaloncukor nélkül sem. De milyen cukorral díszítjük legszívesebben a karácsonyfát? Egyre több fogy az olcsóbb kimért szaloncukrokból, 2011-ben már a teljes eladott mennyiség felét tették ki. A háztartások átlagosan 2 és fél kilogrammot vásároltak tavaly az ünnepi édességből, és közel 3 százalékkal fizettek többet kilójáért, mint egy évvel korábban. S jellemző volt, hogy egyre inkább a hipermarketekben és diszkontokban szerezték be a szalont.

Továbbra is megdönthetetlen a zselés változat uralma: minden megvásárolt 10 kilogrammból 4 kilogramm ilyen volt. Emellett a karamellás, a marcipános és a kókuszos cukorkák népszerűek még a magyarok körében, illetve előszeretettel vásárolunk vegyes ízeket tartalmazó csomagokat is, így minden családtagnak juthat a saját kedvencéből.

A kereskedők szerint egyébként az árengedmény lehet az idei karácsony slágere.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik