A Magyary Egyszerűsítési Program keretében augusztus végéig kellett volna az illetékes minisztériumnak a kormány elé terjesztenie, hogyan egyszerűsítené a nyugdíjügyeket. Ez úgy tűnik elmaradt. Mert most a kormány hívja fel az emberi erőforrások miniszterét arra, hogy legkésőbb jövő márciusig gondoskodjon az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) útján az egyszerűsítésről. Több feladatot is felsorol, amit a minisztériumnak meg kellene oldani.
Többek között át kellene alakítani az ONYF honlapját annak érdekében, hogy átláthatóbb legyen, és segítse elő az ügyfelek könnyebb tájékoztatását. Cél lenne az is, hogy a szükséges adatlapok és elektronikus űrlapok egyszerűbben hozzáférhetőek legyenek, s hogy egyértelműen legyenek felsorolva a kérelemhez csatolandó dokumentumok, és könnyebb legyen a vonatkozó jogszabályokat megismerni.
Fotó: Kummer János
A felkérés szerint az adatlapokat és elektronikus űrlapokat úgy kell átalakítani, hogy a kérdések egyértelműek legyenek. Az ügyfelek pedig kapjanak tájékoztatást arról, hogy mely kérdésekre kell feltétlenül válaszolniuk, az egyes kérdésre adott válaszuk hogyan hat ki a további kitöltésre. A kevés ügyfelet érintő adatokat pedig megfelelően hivatkozott pótlapokon kellene elhelyezni.
Az ONYF-nek meg kell teremteni annak lehetőségét is, hogy az ügyfél több módon is időpontot kérhessen személyes ügyintézéshez.
Meg kell oldani azt is, hogy (a külföldi ügyfelekre tekintettel) az ONYF elektronikus ügyintézési rendszerét taj-szám nélkül is lehessen használni, a nyugdíjnövelés pedig nyugdíjfolyósítási törzsszám nélkül is könnyen kérhető legyen.
S meg kell teremteni annak feltételét is, hogy a polgárok személyi és lakcímadatait tartalmazó nyilvántartás törvény alapján igényelhető adataihoz a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek informatikai úton és gyorsan hozzáférjenek.