Jövő hétfőtől a munkaidő kezdete előtt, hajnali hatkor kell a postásoknak kihordaniuk a Magyar Nemzetet. Október elsejétől ugyanis újra az állami tulajdonban lévő Magyar Posta (MP) Zrt. fogja kiszállítani a napilapot az előfizetőknek. Méghozzá van, ahol ellenszolgáltatás nélkül: egy dunántúli kis postán például heti öt nap ingyenesen, hétvégén műszakpótlékért.
Ezzel újabb állami mankót kaphat a kormánypárti újság, amelynek jelenleg is sok formában van pénzben mérhető kormányzati hátszele.
A megállapodás részleteiről egyelőre nem sokat tudni. A posta, a MediaLog és a Magyar Nemzet honlapján semmi sem utal arra, hogy októbertől változás lenne a lapterjesztésben. Eközben több postás és egy találomra felhívott központi ügyfélszolgálati dolgozó is egyöntetűen azt állították: megkapták az utasítást, október elsejétől a posta hordja újra reggelente a lapot.
Az MP Zrt. lapunk ezt firtató kérdéseire azt felelte: ha megállapodás születik, akkor a posta fogja biztosítani a szükséges erőforrásokat „hálózati kapacitásainak hatékonyabb felhasználásával”, míg a „hírlapkézbesítést végző munkatársak juttatása a jelenleg működő keretek között történik továbbra is”. Ez menedzsernyelven nagyjából azt jelenti: nincs pluszpénz, meg kell oldani okosba a pluszmunkát, Józsikám.
Bár a „talpasokkal” és az ügyfélszolgálatosokkal már láthatóan egyeztette a lapterjesztés újraindítását a menedzsment; a szakszervezettel még nem beszéltek. A Postás Szakszervezet elnöke Tóth Zsuzsanna a Hír24-nek azt mondta: még nem tudja, mikor egyeztet vele a cégvezetés a Magyar Nemzet egy hét múlva induló terjesztésével kapcsolatban.
Újra itt van a nagy csapat
A posta egyébként nem először foglalkozik lapterjesztéssel: egészen 2007-ig lényegében monopóliumként bonyolította az újságok és magazinok előfizetőkhöz juttatását. Közben végig panaszkodott, hogy veszteséges az üzletág, s évről évre emelte a terjesztési díjait. Ám 2007-ben a nagyobb kiadók összeálltak, és „átvették” ezt az üzletágat egy közösen alapított új cégbe, a MediaLog Zrt.-be, amelynek egyebek között a Hír24-et is kiadó Sanoma Média Zrt. is a tulajdonosa.
Ám már akkor is kiderült, hogy a lapterjesztési biznisz nem is olyan egyszerű, mint az ember gondolná. 2007 elején körülbelül egy hónapon keresztül zúdult a kiadókra az előfizetői panaszáradat, hogy nem jó újságok érkeznek, nem megfelelő időben vagy épp egyáltalán nem jön meg a lapjuk.
A posta azonban láthatóan nem aggódik az átvétel miatt. Lapunk kérdésére, miszerint hogyan készülnek fel az egy hét múlva induló szolgáltatásra, azt válaszolta Apáti-Tóth Kata, a cég szóvivője: „A szolgáltatás minőségére garancia a posta több évtizedes lapterjesztési tevékenysége és tapasztalata.”
S ez részben biztosan igaz is, hisz a magazinkihordásban még mindig a postáé a piac legnagyobb része, a MediaLog csak a harmadát viszi ki. Ám óriási különbség, hogy a magazinokat nem naponta kell kihordani.
Miért éri meg a Nemzetnek?
Eközben azzal, hogy ha a Magyar Nemzet a postát választja, fontos stratégiai döntést hoz. A bevételeik több mint fele (1,3 milliárd forint) származik a lapeladásból. S egy újságnál az, hogy a lap időben és biztosan eljusson az előfizetőihez, kulcsfontosságú. Elvégre kinek kell a reggeli újság délben vagy másnap?
Ám könnyen lehet, hogy a rizikót a Nemzet számára más előnyök ellensúlyozzák, például az ár. Felmerül ugyanis a kérdés: ha a postások valóban nem kapnak külön pénzt a terjesztésért, vajon milyen áron kínálják a szolgáltatást a kiadónak? Erre azonban a posta csupán azt felelte: „A terjesztési díjak biztosítani fogják a szolgáltatás ár-érték arányát.”
A tárgyalásról szerettük volna a kiadót is megkérdezni, ám nem kaptunk választ e-mailben küldött kérdéseinkre.
Újabb állami mankó?
Ha a posta olcsón vagy ingyen végzi ezt a munkát, akkor ezzel a következetesen kormánypárti lap lényegében verseny nélkül kap állami támogatást, s előnyhöz jut versenytársaival szemben. Igaz, a posta ígéri, mást is felkeres ajánlatával – bár hogy mivel is keresnék meg őket, amikor állítják, hogy még megállapodás sincs, az egy kicsit bizonytalannak tűnik.
A lappiac zsugorodása és az előfizetők internetre vándorlása miatt egyébként a Magyar Nemzet sem áll túl jól: 2011. első negyedévében még 47 011 példányt adtak el az újságból, a múlt év utolsó negyedében már csak 44 610-et, míg az idén január-március között átlagosan 42 779-et.
A hirdetések fele állami
Az állami cégek mindenesetre mindent megtesznek a lap nyereségességéért. A médiafigyeléssel foglalkozó KantarMedia Kft. ugyanis lapunk kérésére lekereste adatbázisából az állami cégek és intézmények (listaáron számolt) reklámköltéseit a Magyar Nemzetnél és azt a döbbenetes számot kaptuk: 46 százalékát adta ez a lap hirdetéseinek idén eddig. A napilappiacon átlagosan 8,3 százalék volt ugyanez az arány.
Új vezető: semmi köze
Az új kiadóigazgató az eddigi terjesztő, a MediaLog gazdasági igazgatója, Lóczi János lett. Ő azt nyilatkozta múlt héten a Népszavának: elődje menesztéséhez, és az ő kinevezéséhez nincs köze annak, hogy a Magyar Nemzet terjesztését október 1-jétől már nem a MediaLog, hanem a Magyar Posta látja el.
Cikkünkhöz helyreigazítást kértek az érintettek, amit itt olvashat.