A tartozások a fűtési szezon végén a legnagyobbak mindig. Nyáron azonban sokan igyekeznek rendezni a fűtési számla fizetésénél felhalmozott tartozásukat. De ennek ellenére is az látszik, hogy egyre többen tartoznak a különböző szolgáltatóknak – derül ki a Pénzcentrum körképéből. Van, amelyik szolgáltatónál a tartozók 30-40 százaléka, máshol csak 10 százalék esik abba a kategóriába (60 napon túl tartozók) akiknél ha nem fizetnek, jogosan kapcsolhatják ki a szolgáltatást. Ezt megelőzően azonban legalább kétszer értesítik a fogyasztót és felajánlják neki a részletfizetés lehetőségét is.
Egyedül a legnehezebb anyagi körülmények között élők kaphatnak speciális védelmet: kérelmezhetik, hogy védett fogyasztókká nyilvánítsák őket. S ha megkapják a státust, az különböző kedvezményeket jelenthet nekik a tartozás rendezésénél. Például részletfizetést, fizetési haladékot, előrefizető mérő vagy szükségáramforrás felszerelését jelentheti ez. Védendő a szociálisan rászoruló vagy a fogyatékkal élő fogyasztó lehet, meghatározott feltételek esetén.
Ennek ellenére az a tapasztalat, hogy a fogyasztók többnyire nem tudnak kitörni az adósságspirálból. S így nem marad más lehetőség, mint a kikapcsolás. S ezzel kapcsolatban nem árt arról is tudni, a kikapcsolás nem jelenti azt, hogy a szolgáltató lemondana a tartozásról, hiszen ilyenkor általában behajtót vonnak be, illetve jogi úton is megpróbálják érvényesíteni a követelésüket.
Ha pedig a fogyasztótól ilyen vagy olyan úton, de beszedik a tarozást, akkor van lehetőség (de csak külön díj fejében) a szolgáltatás visszakapcsolására. A visszafizetés után 24 órán belül kell kezdeményeznie a szolgáltatónak a visszakapcsolást. Ha az órát levették, akkor a fogyasztónak még nyomáspróbát is kell végeztetnie.
A fűtési szezon előtti teendőkről itt olvashat.