Gazdaság

Sci-fibe illő újítások a szupermarketekben

supermarket (supermarket, vásárlás, )
supermarket (supermarket, vásárlás, )

Csak neked, csak ma! – a híres értékesítési szlogen a Safeway amerikai szupermarketlánc üzleteiben gyakorlatilag valóra vált: személyre szabott árakat kínálnak vásárlóiknak.

Magyarországon csak pár éve, a Bónusz Brigád és a Kuponvilág megjelenésekor vált elterjedtté az egy-egy termékre kedvezményt adó kupon, ám az Egyesült Államokban már sok évtizedes tradíciója van: háziasszonyok generációi tépegették ki a hétvégi lapokba dobált füzetecskékből őket. Egy jó ideje megjelentek a személyre szabott kedvezmények is, amelyek révén az üzlet a hűségkártyákon tárolt információ alapján adott kuponokat küld ki postán. Még balhé is lett belőle, amikor egy terhes tinédzser apja abból tudta meg, hogy nagyszülő lesz, hogy lánya peluskupont kapott. (Hát igen, kínos, ha a hipermarket hamarabb rakja össze a képet…)

Mostanra azonban már igazán sci-fibe illő, ami a Safeway üzleteiben folyik: a hűségkártyán tárolt vásárlási történet alapján az egyes vevőknek személyre szabott árakat adnak egy mobilapplikáció segítségével. Mint két, a rendszert tesztelő denveri blogger tapasztalataiból kiderült, egyikőjüknek egy 24-darabos Refreche ásványvíz 2,71 dollárba kerül, míg a másiknak 3,69 dollárt dobott föl a gép. A különbség? Előbbi többször vásárolt már Refreche-terméket, de ezt még sosem vette, míg a másik határozottan a konkurenciát kedveli.

A rendszert a profitja zsugorodása ellen harcoló Safeway egyelőre csak kísérleti jelleggel vezette be, ám máris több lánc – köztük a Kroger Co. – is jelezte, hogy hasonló tervei vannak – írta meg a New York Times. Sok kereskedő szerint a fogyasztók már megszokták annyira a személyre szóló kuponokat hogy nem fogják bánni a személyre szóló árakat sem, különösen, ha egy-egy termékhez olcsóbban juthatnak majd így hozzá.

Ám, mint a cikkből is kiderül, nem kérdés, hogy az üzletek alapvetően forgalmukat szeretnék növelni, magyarán nem kevesebb, hanem több pénz elköltésére fogják próbálni buzdítani a vevőket. Ha például azt látja az üzlet a vásárlási történetből, hogy az adott vevőnek nagy családja lehet, és egy adott mosópormárkát vásárol, akkor valószínűleg nagyobb kiszerelést ajánl majd belőle.

A Kroger, egy másik amerikai lánc, például már jó ideje arra használja a kuponokat, hogy „beállítsa” árait. A cég kuponjait kapó emberek 70 százaléka legalább egy kupont váltott be a kiküldött anyagok közül, s ez elég jelentős arány ahhoz, hogy sokrétű piaci információkhoz lehessen a kuponozók révén jutni. Messzemenő következtetéseket lehet levonni például abból, ha a ketchupra vonatkozó kupont beváltják, ha 1,7 dolláros árat ad, de nem váltják be az akár csak tíz centtel magasabb árú hasonló kupont.

És ha a rendszer beválik, persze csak idő kérdése magyarországi alkalmazása is.

Önt zavarná, ha nem ugyanazt az árat kapná, mint a következő vevő?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik