A tavalyi első negyedévi 8,3 milliárd forinttal szemben 2012 azonos időszakában csak 3,2 milliárd folyt be a kasszába a regisztrációs adókból, ami 62 százalékos csökkenést jelent – tudta meg a Vezess.hu a Nemzetgazdasági Minisztériumtól.
Az árak nem csökkennek
A mérséklődés nem meglepő, talán csak a mértéke, hiszen januártól számos jármű-kategóriában csökkent az importautókra fizetendő adó. Új személyautóból például az első negyedévben 15 179 darab után fizettek regisztrációs adót. Ennél is markánsabb emelkedésnek indult a használt autók importja, amely ha tartja az első negyedéves trendet, akkor a regisztrációs adó 2004-es bevezetése utáni időszak rekordját produkálhatja.
Kisebb regisztrációs adó és a több behozott autó miatt bővülő kínálat ellenére mégsem csökkennek az autóárak.
Felpörgetné a piacot az adó eltörlése
Fojt Attila, a használtautó-kereskedőket összefogó Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke szerint jelenleg nagy igény van idehaza a keveset futott, 3-6 éves autókra, mert sokak számára megfizethetetlen az új autó. Csakhogy ezekből kevesebbet kínálnak ideahaza, mint amennyi kielégítené az igényeket. A regadó esetleges eltörlése (a tavalyi magas adó már említett, megmaradt 74 százaléka veszne ezzel) után elméletileg bekövetkező árcsökkenés találkozhatna így a meglévő igényekkel a használtak piacán, ami felpörgethetné a piacot.
Az így beérkező pár esztendős kocsik megfizethetőbbek lennének a jelenlegi kínálatnál, és jót tennének a most 11,5 éves magyar járműparkkal is. “Nem hiszem, hogy az új autók ára csökkenne. Ezen a területen ugyanis már most alacsony a regadó. Nem sok minden változna” – ábrándítja ki az esetleg olcsóbb új autókban reménykedőket Erdélyi Péter MGE-elnök. Vagyis a januári adócsökkentés kedvező hatásait már lenyelték az importőrök és a kereskedők, a maradék adó eltörlését pedig nem értékelnék érdeminek. De egyébként sincs a tervek között az adónem megszüntetése.