Gazdaság

Szívatják a tanulóvezetőket?

Hiába mehetne valaki autóvezetői vizsgára a sikeres tanfolyam után, elfogytak a biztosok. Mint kiderült, nincs pénz az eddigi külsős vizsgacsapatot fizetni.

Hónapokat is csúszhat az autóvezetői vizsgája azoknak, akik a fővárosban akarnak jogosítványt szerezni, mert a köztisztviselők számát jelentősen csökkentették – írta kedden a Klubrádió. Rajna Ervin, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke a Hír24-nek elmondta: az intézkedés azon részét különösen nem érti, hogy a leépítéssel párhuzamosan az eddig jól működő megbízásos vizsgabiztosi állományt sem engedik foglalkoztatni. Hozzátette: a helyzet azért is érthetetlen, mert a vizsgáztatás nyereségesen működtethető.

Év közben komoly eltérések vannak, hogy hányan akarnak vizsgázni. Nyár a főszezon, a legtöbben érthetően ilyenkor végzik a tanfolyamot és vizsgáznánaki. Rajna Ervin is egyetért azzal, hogy nem kellenek száz számra a főállású vizsgabiztosok, elég lenne az általában a leggyengébb szezont jelentő téli időszak igényeinek megfelelő számú biztost foglalkoztatni. Eddig a nagyjából 100 külsős megbízási szerződéssel rendelkező kollégát tudták mozgósítani, ha az igények úgy kívánták.

Hónapos csúszások

Azzal, hogy nem lehet külsősöket foglalkoztatni, viszont vállalhatatlanul megnő annak az ideje, amíg valaki vizsgaidőponthoz jut. Hiába végezte el az elméleti vizsgáját sikerrel, és csinálta végig a gyakorlati oktatást vagyis felkészült a vizsgára, ha több mint egy hónapig nincs vizsgaidőpontja. Emiatt heti kétszer két órában szinten tartó vezetésen kell részt vennie, ami jelentős költség pluszban.

A korrupciós kockázatról nem is beszélve, hiszen eddig is az oktatók kérték a vizsgaidőpontokat a tanulóknak, ez a jövőben dupla korrupciós faktor, hiszen nem csak a vizsga sikerében, hanem annak mielőbbi időpontjához is elemi érdeke fűződik majd a tanulónak.

13 biztos

Az ügyben megkerestük a Közlekedési Felügyelőséget is, hogy jelenleg hány vizsgabiztos van és hányat kívánnak elbocsátani? Mint közölték összesen 13 főállású vizsgabiztossal dolgoznak, amely megegyezik a 2011. januárban a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól átvett létszámmal. „A 2012. év eleji kormányzati létszámleépítés kapcsán főállású járművezetői vizsgabiztost nem bocsátottunk el, és a jövőben sem kívánunk elbocsátani” – közölték.

Arra a kérdésre, hogy miért nem foglalkoztathatók a külsős megbízási szerződéssel rendelkező vizsgabiztosok azt a választ kaptuk, hogy az idei évben megközelítőleg 30 fő megbízásos állományú vizsgabiztos került át a fővároshoz. Azonban a Kormányhivatal számára biztosított bértömeg, illetve dologi költségkeretek nem teszik lehetővé megbízásos jogviszonyú vizsgabiztosok foglalkoztatását.

A hivatal elismerte, hogy a kapacitáshiány miatt március 1-jétől az eddigi 28 napos előszervezési időt, 14 nappal kibővítve, 42 napra emelte. Közölték, nyilvánvaló, hogy a fővárosi vizsgaigények jelentősen meghaladják a rendelkezésükre álló szakemberek kapacitását, ezért a vizsgaszervezésben az oktatók részére is kényszerként jelenkezezik az időponthoz kötött felkészítés. A hivatal keresi a megoldást és egyeztetet a minisztériummal – közölték.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik