Míg a válság előtt a nagyobb vállalatok 35 százaléka ajándékozta meg dolgozóit, partnereit, ügyfeleit karácsonykor vagy év közben, addig 2008-ban már csak 23, az idén pedig 25 százaléka – derül ki a A Promo Direkt Marketing és Piackutató felméréséből.
Anagyvállalatok negyede vásárol karácsony előtt nagyobb tételben reklámajándékot, döntően a hagyományos termékeket: 25 százalékuk italt, bort, pálinkát, 20 százalékuk irodaszereket, írószereket, nyomtatványokat, naptárakat és CD-ket.
Majd messze leszakadva, 10 százalék alatt jönnek a további cikkek: az édességek, a divatáru, a trikók, a baseball sapkák, a sporteszközök, és továbbra is csak egy-két százalékuk keres egyéni, exkluzív ajándékokat.
A válság abban is érzékelhető, hogy a felmérések során 2008-ig a cégek kétharmada nem tudta még, hogy pontosan mit is fog ajándékozni, tavaly és most is már háromnegyede volt bizonytalan a válasszal. Az idén is a 100 ezer forint alatt költők egyharmados részesedése a legnagyobb, illetve a 100-500 ezer között költők aránya is 30 százalék, egynegyedük pedig nem tudta pontosan megmondani, mennyit is szánnak e célra.