Gazdaság

Miért államosítják a Rábát?

Az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő kötelező nyilvános vételi ajánlatot tett a Rába Nyrt. valamennyi részvényére 815 forintos darabonkénti árfolyamon.


Fotó: MTI / Matusz Károly

A kormány hosszú távú stratégiai célok, gazdaságfejlesztési elképzelések mentén erősíteni kívánja az állami szerepvállalást a járműipari ágazatban is. Egyebek mellet ezzel indokolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek (MNV) azt a bejelentést, hogy az MNV nyilvános vételi ajánlatot tesz a Rába Holding Nyrt. részvényeinek száz százalékára.

A tranzakció célja, hogy a vállalat különböző társaságain, alapjain és szervein keresztül jelenleg 16,15 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkező magyar állam érdemi befolyáshoz jusson a Rába Holding Nyrt.-ben. A részvények megszerzésével növekszik a mindenkori kormányzat mozgástere a nemzetgazdaságban vezető szerepet betöltő stratégiai ágazatban – áll a közleményben.

A két szervezet közölte: a korábbi évek vagyongazdálkodási gyakorlatát a tisztázatlan felelősségi viszonyok, az ezek nyomán elburjánzó visszaélések, és a közvagyon rövid távú költségvetési szempontokat követő felélése jellemezték. A nemzeti vagyongazdálkodás hosszú távú koncepciója az állami vagyon megőrzésével, növekedésével számol, kezdetektől vállalt célja a hosszú távú értékteremtés elsősorban a stratégiai iparágakban és vállalatoknál – áll a közleményben.

Közpolitikai megfontolás

A részvényvásárlási szándék szilárd közpolitikai megfontolásokon alapul, ám egyúttal üzletileg is indokolható – hangsúlyozza a minisztérium és a vagyonkezelő közös közleménye.

Ismertetik: a járműipar Magyarországon kulcsszerepet játszik a gazdasági növekedésben, a foglalkoztatottság bővítésében, és kiterjedt beszállítói körén keresztül a kis- és középvállalkozói szektor megerősítésében. A döntő állami befolyás biztosítékot jelent arra, hogy egy hosszú távú, jövőbemutató vállalatfejlesztési stratégia végrehajtásával érvényesüljenek a nemzetgazdasági, geopolitikai megfontolások a Rába üzemeltetésében.

A Rába Holding Nyrt. több mint száz éve a szektor egyik legjelentősebb magyar vállalata. Zavartalan működése, további fejlődése kiemelkedően fontos a munkahelyteremtés és a külpiaci kapcsolatok élénkítése szempontjából. A társaság jelentős meglévő kapacitásokkal, kiterjedt hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerrel, beszállítói hálózattal és versenyképes tudásháttérrel bír – áll a közleményben.

A vállalat egyebek mellett közreműködhet a magyar járműgyártás hagyományos felvevőpiacain az utóbbi évtizedekben fokozatosan elvesztett magyar pozíciók újjáépítésében is – teszik hozzá.

Az MNV Zrt. nyilvános vételi ajánlatát a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a november 7-i bejelentéstől számított legfeljebb 10 munkanap alatt hagyhatja jóvá. A felügyelet által jóváhagyott vételi ajánlat alapján 30 nap áll majd a Rába Holding Nyrt. részvényesei rendelkezésére részvényeik értékesítésére a magyar állam részére.

Felfüggesztett kereskedés

A Rába Járműipari Holding Nyrt. a múlt héten szerdán kérte részvényeinek felfüggesztését a pénteki tőzsdenap végéig, a felfüggesztést a hétfői kereskedés végéig meghosszabbította a BÉT.

A tőzsde honlapján közzétett határozat szerint a kibocsátó a november 2-től 4-ig eltelt időszak alatt nem tette közzé rendkívüli tájékoztatását a felfüggesztés indokáról, ezért hétfőn kérelmezte részvényei felfüggesztésének meghosszabbítását. A közlés szerint a rendkívüli tájékoztatást ezen a napon fogja közzétenni.

A Rába korábban azzal indokolta kérelmét, hogy várhatóan olyan esemény fog bekövetkezni, amelynek nyilvánosságra hozatalát megelőzően megjelenő esetleges információk a részvény árfolyamának spekulatív célú befolyásolására alkalmasak lehetnek, így nem biztosítható a rendezett, áttekinthető és tisztességes kereskedelem fenntartása.

A Rába részvényei a BÉT “A” kategóriájában szerepelnek, legutóbbi záróáruk 621 forint volt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik