Gazdaság

Egymilliárdot hozott a futóturizmus

Egymilliárd felett költöttek Budapesten a maratoni futóversenyekre érkező turisták és közülük sokan máskor is visszajönnének.

A nemzetközi trendekhez igazodva idén mintegy 55 százalékkal több külföldi futó nevezett a szeptember 4-i 26. Nike Budapest Nemzetközi Félmaratonra és az október 2-ai 26. Spar Budapest Nemzetközi Maratonra. Ezzel Budapest a nemzetközi futóturizmus 3. legnépszerűbb kelet-közép európai úti célja Bécs és Prága után.

Nemcsak futottak

Az eseményeket szervező BSI (Budapest Sportiroda) kérdőívét a futók 31 százaléka küldte vissza, amiből a kvetkezők derültek ki. A látogatók célturisták, mert döntő többségük kizárólag az esemény miatt választotta Budapestet, sőt kétharmaduk életében először járt itt.

Az itt töltött hétvége azonban nem csak a futásról, a város felfedezéséről is szól, ezért a futók családtagokkal és barátokkal érkeztek, idén már több mint 9.000-en.

Franciaországból jött a legtöbb futó

5 kontinens 61 országából neveztek vendégek, legtöbben továbbra is Franciaországból, Nagy Britanniából, Németországból, Olaszországból és Finnországból. A félmaratonra egy 200 fős holland vállalati csoport is szerveződött, de feltűnően magas az amerikai futók száma is.

Tíz évvel ezelőtt egyértelműen a németek között volt legnépszerűbb Budapest, majd az angol futók vették át a vezetést. 2009 óta viszont már Franciaországból érkezik a legtöbb futóturista. Döntő többségük – közel 70 százalék – repülővel érkezik, de közülük alig 30 százalék választja a Malévet.

Hol szálltak meg?

A futóturisták kétharmada a 3, 4 és 5 csillagos hoteleket választja, de tovább emelkedik az apartmanok aránya is. Népszerűek a városligeti rajt és cél környéki szállások, de a kérdőívekben több mint 50 különböző szállást említettek. Az átlagos tartózkodási idő 3,3 éjszaka, ami összesen 31.000 vendégéjszakát jelent.

A futók költési szokásaira idén nem történt rákérdezés. Az előző évek számításai és a más sportoknál (Forma1, golf), a kongresszusoknál publikált adatok és a feltételezett költések (utazás, szállás, étkezés, nevezési díj, városi közlekedés, városnézés és ajándék-vásárlás stb.) alapján, a legszerényebb számítások szerint is több mint 1,1 milliárd forint a magyar gazdaság bevétele.

A reklámra is figyeltek

Az eseményeket szakújságírók study tourjával támogatta a Budapest Turisztikai Desztináció Menedzsment Nonprofit Kft. Idén francia, német, finn és szerb újságírók mellett az amerikai ESPN sportcsatorna forgatócsoportja is idelátogatott, akik egy félórás filmet készítenek a Budapest Maratonról.

Az eseményeket 13 hónapos, világméretű reklámkampány vezette fel a BSI saját szervezésében. Ez tartalmazta a legnagyobb futómagazinok és honlapok hirdetéseit, megjelenéseket nagy maratonokon és erős DM kampányt egy több tízezres európai futó adatbázis alapján.

Jól érezték magukat

A futók szerint színvonalasak voltak a rendezvények. A város pedig meggyőzte a futóturistákat, hogy érdemes visszatérni. 50 százalékuk jelezte, hogy 5 éven belül tervezi Budapest ismételt meglátogatását. A két eseményre idén összesen 24.500 magyar futó is leadta a nevezését. 35 százalékuk érkezett vidékről, erősítve a belföldi turizmust.

Jövőre is lesz futás. Az események tervezett időpontja 2012-ben: szeptember 9. – 27. Budapest Nemzetközi Félmaraton és október 7. – 27. SPAR Budapest Nemzetközi Maraton és Futófesztivál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik