A kormány a jövő évi költségvetésben 27 milliárd forint baleseti adót irányzott elő az Egészségbiztosítási Alap bevételei között, amely a járművek okozta balesetek egészségügyi kiadásait ellensúlyozná – a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az MTI megkeresésére korainak tartotta, hogy állást foglaljon az adónemről, amelynek a részleteiről még nincsenek információi.
Azt, hogy a közlekedési balesetek költségeit a közlekedés résztvevői fizessék meg, támogatja a Levegő Munkacsoport is, amely a Közlekedéstudományi Intézet egy 2006-ban készült számítását idézve ismertette: a karambolok egészségügyi költségei 665 milliárd forintot tettek ki, miközben a biztosítók csak 4 milliárdot fizettek az egészségbiztosítónak. Ugyanakkor az idei költségvetésben szereplő adatok szerint a biztosítók hozzájárulása 4,7 milliárd forint, a szakellátás pedig 563 milliárd forintba kerül országosan.
Miután a részletek nem ismertek még jelenleg sok a találgatás A MABISZ illetékese így nem nyilatkozott az MTI-nek arra a kérdésére, hogy miképpen kalkulálják a biztosítók a jövő évi kötelező gépjármű felelősségbiztosítást , amelyet október utolsó napján közzé kell tenniük.
A MABISZ adatai szerint június végén 4,1 millió kötelező szerződés élt az országban, ezek összesített díja 98 milliárd forintot tett ki. A 27 milliárd forintból minden egyes ügyfélre 6 ezer 600 forint esne, nem csekély összeg a 24 ezer forintos átlagdíjhoz képest. Ha a 817 ezer cascoiztosítást is számba vesszük a maga 76 milliárdos összesített díjával, akkor ezekre a szerződésekre 5,5 ezer forint jut a 27 milliárdos tervezett baleseti adóból.
Miután a kötekező díjhirdetésekor még nem fogadja el a parlament a jövő évi adótörvényeket, így kézenfekvőnek látszik a problémára egy másik megoldás. Több piaci szereplő arra számít, hogy a kormány áfát vet ki a szerződésekre. Miután jövőre már 25 helyett 27 százalék lesz a forgalmi adó kulcsa, a többlet bevétel – a 98 milliárdos díjra vetítve – 26,5 milliárd forint lenne, szinte azonos a tervezett 27 milliárddal.