Az üzemanyagok jövedéki adójának emeléséből nem következik egyértelműen, hogy a fuvardíjak növekedése általános áremelkedéssel járna – írja a Magyar Hírlap a pénteki számában fuvarozói érdekképviseletekre hivatkozva.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT-Hungary) ügyvezető főtitkára úgy nyilatkozott a lapnak: nem érinti a teljes szállítási láncot az üzemanyag-áremelés, mert a 7,5 tonnánál nehezebb teherautót üzemeltetők ugyanannyi pénzt igényelhetnek vissza a kereskedelmi gázolaj után, mint amennyivel a jövedéki adó emelkedik. Az ügyvezető főtitkár ismertetése szerint a belföldi vállalkozások mintegy 20 ezer 7,5 tonna alatti, és csaknem ötvenezer ennél nehezebb járművet üzemeltetnek. Az élelmiszer-kereskedelem döntő többségét lebonyolító áruházláncokba 12 tonna feletti teherautók szállítanak.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese szerint – olvasható a lapban – a jövedéki adó növekedése “durván” öt százalékos üzemanyag-áremelkedést jelent. Ugyanakkor megjegyezte, hogy az elmúlt másfél évben 25 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak, de ezt nem követte a fuvardíjak hasonló mértékű emelése. Az MKFE főtitkárhelyettese elmondta azt is, hogy az adóból visszaigényelhető összeg növelésével “…az államháztartási bevétel sem csökken, ugyanis a fuvarozók – leginkább a nemzetköziek – továbbra is itthon tankolnak”. Hozzáfűzte: a fuvarozók évente 200 millió literrel többet tankolnak itthon a kereskedelmi gázolaj bevezetése miatt.