Gazdaság

Miért ne támogassuk a multikat?

A multik támogatása tartósítja Magyarország versenyképtelen és elavult gazdaságszerkezetét, amely folyamatosan újratermeli adósságunkat. A magyar kkv-k – de nem a sufniipar – dotálása hozhat csak szerkezetváltást, munkahelyeket és adóbevétel-növekedést. Gazdag László írása.

Hozzájárul-e egy veszteséges vállalat a GDP-hez?

Igen. Megtévesztő a növekedési adatok fetisizálása. Az elavult, konzervatív szerkezetben, jelentős importenergia-, nyersanyag- és alkatrész-ráfordítással termelő, amúgy veszteséges nehézipar (vagy bármilyen ipar) „pazar” növekedési eredményekkel büszkélkedik, az állam a veszteséget az adófizetők pénzéből kiegyenlíti, nem szűnnek meg munkahelyek. A gazdaságpolitika elégedetten ülhet a babérjain, minden rendben van, a média ájuldozik az „eredményektől”, tudniillik a növekedési adatoktól. Közben az ország szépen csúszik lefelé a versenyképességi rangsorban.

Magyarázat ínyenceknek

Nos, a GDP alkotórészei: amortizáció + bérek + profit. Ha nullszaldós vagy veszteséges egy vállalat, akkor a profitrubrikában nulla vagy mínusz áll. Igen ám, de bért fizet, amortizációt számol, amely nagyságrendekkel lehet nagyobb, mint általában a profit. Egy klasszikus nehézipari vállalat (kohászat, bányászat) amortizációs költsége, bérköltsége jelentősen meghaladhatja a profitját, illetve ha veszteséges, a vesztesége abszolút nagyságát hosszú távon is. Tehát jelentősen hozzájárul az ipari termelés és a GDP összegéhez, akkor is, ha egy centnyi profitja sincs. Ha növekszik ez a vállalat (veszteségessége ellenére, mert pl. az állam támogatja, hogy megőrizze a munkahelyeket), akkor a GDP és az ipari termelés növekedésében jelentős tényező lehet.

Persze a versenyképesség romlása mégis érzékelhető a cserearányok (terms of trade index) tartós romlásaként, az export fokozása vagy fenntartása egyre inkább árveszteség révén lehetséges. A gazdaságpolitika persze itt is besegít: leértékeli a nemzeti valutát, így a veszteséges acélexport, gépexport, stb. máris újra nyereséges. Nem kell szerkezetet váltani, a technológiát fejleszteni, a költségszínvonalat leszorítani, vagyis szépen elkényelmesedik a gazdaság. És persze szépen el is avul világpiaci mércével mérve. Többek közt ezért is kétélű fegyver a valutaleértékelés: csak az elavult exportszerkezetet konzerválja, puhítva a hatékonysági korlátokat. Hogy emellett inflációt importál a leértékelés, már szóra sem érdemes. Az importnyersanyag, -energia és -alkatrész ára szépen megnő, de a technikai importfüggőség miatt nem lehet visszafogni ezen inputtermékek behozatalát, marad eredményként a fogyasztót (kisembert) sújtó infláció.

„Sikerkorszakok” az elmúlt 30 évben

Ha az olvasó azt hinné, hogy valami elvont elméleti kérdésről van itt szó, fel kell világosítanom: az elmúlt évtizedek magyar gazdasági „sikerkorszakairól” beszélek. 1985-87: erőltetett dinamizálás, miközben megduplázódik az adósságállomány, 1994: a kilábalás első és akkor egyetlen éve (2,9 százalékos GDP-növekedés, 16,6 százalékos exportnövekedés, ezt akasztja meg a Bokros-Surányi csomag), 1998-2002: első Orbán-kormány (tartósan 4 százalék fölötti GDP-növekedés), és 2002-2004: a Medgyessy-kormány (továbbra is tartósan 4 százalék fölötti GDP-növekedés). Az említett időszakokban jól érzékelhető növekedés volt tehát, de mindenfajta szerkezeti változás nélkül. Az első Orbán-kormány nem exporttöbbletből csökkentette az adósságállományt, hanem privatizációs bevételekből. Erről ma mindenki szemérmesen hallgat.

Orbán Viktor miniszterelnök és Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke kezet fognak az Audi gyár új alapkőletételénél Győrbe. Fotó: Kollányi Péter/MTI

Orbán Viktor miniszterelnök és Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke kezet fognak az Audi-gyár új alapkőletételénél Győrben Fotó: Kollányi Péter/MTI

A szemmel is jól látható kudarckorszakokat, amikor csökkent vagy stagnált a GDP (1989-93: a rendszerváltás krízise, 1995-96: tehát a Bokros-csomag két éve, 2006-2010: a Gyurcsány-Bajnai évek) már nem is tárgyalom.

A magyar exportárbevétel 80-82 százalékos importtartalom. Alig van hozzáadott érték. Importnyersanyag, -energia és -alkatrész. Összeszerelés, bérmunka, betanított munka a multiknál. Alacsony bérek (az EU-27-ek átlagának 22 százaléka), a multiknak adómentesség, sőt, közvetlen állami támogatás. Ez a gyarmati jellegű bekapcsolódás a nemzetközi munkamegosztásba jellemzi ma a magyar gazdaságot.

Hiába növekszünk, ha nem változik ez a gazdaságszerkezet, bármilyen dinamizálás csakis az egyensúly (külkereskedelmi és fizetési mérleg) romlásával párosulhat. Márpedig nem változik.

A magyar specialitás: köztes termék

A nyerstermékek (agrártermék és kitermelőipari termék) jellemzői:
1. Természeti korlátok miatt a termelő nem tudja a mennyiséggel követni a kínálat változását, ezért az ár ingadozik.
2. Alacsony a hozzáadott érték tartalma.
3. A technikai fejlesztésnek természeti korlátai vannak.

A feldolgozott termékek jellemzői:
1. A termelő a kereslet változását a mennyiséggel tudja követni, ezért az ár stabil.
2. Magas a hozzáadottérték-tartalom.
3. A technikai fejlesztésnek nincsenek olyan erős természeti korlátai.

A kétféle termék közti csere folyamatos cserearány-javulással jár a feldolgozott termékek javára, ezt már a régi görögök is tudták. (Nyersanyagot importáltak, bort, olívaolajat, textilt, amforát, fegyvereket exportáltak.)

Végül pedig vannak a köztes termékek, amelyek ugyan nem nyerstermékek, de tonnában mért termékek, magas a nyersanyag- és energiatartalmuk. De ide sorolom az importalkatrész-összeszerelő szektort is, mert bár feldolgozott termék a végtermék, sok tekintetben inkább a nyerstermékhez hasonlít: pl. alacsony a hozzáadottérték-tartalma, legalábbis az összeszerelő szektor szempontjából.

Eladósodásunk igazi oka

Eladósodásunk valódi oka a világgazdasági korszakváltás elmaradása, az elavult gazdaságszerkezet továbbcipelése, „beragadásunk” a köztestermék-szférában.

Említettem, hogy a magyar export importtartalma 80-82 százalék. Ez az adat önmagáért beszél. Mi megint azon gondolkodunk, miként lehetne újranyitni a szénbányákat, hogyan menthetjük meg a MAL Rt.-t, stb. Vagyis hogyan „fejlesszük” a nyersterméket termelő szektort. Természetesen az ilyen szerkezetű gazdaságot hiába dinamizáljuk, a termelési célú import meglódul, vagyis nem javul a külkereskedelmi mérleg.

A Mercedes-gyártáshoz, gumigyártáshoz, és így tovább tízmilliárdos állami támogatást adunk az adófizetők pénzéből. Ezenfelül ezek a cégek nem fizetnek adót. Mégis magas lesz a GDP-hez való hozzájárulásuk a bér- és amortizációs költségeken keresztül, amelyek a GDP részei. A profitot kiviszik, azt ne számoljuk bele a GDP-be, bár tudom, hogy statisztikailag a magyar GDP-ben számolják el, ami eleve megtévesztő.

Ezért a multiknak dobott állami támogatás nem fog megtérülni az adófizetőknek, a magyar államnak. Évtizedek alatt talán. De mindenki ujjongani fog, hogy a magyar GDP növekedéséhez milyen nagymértékben járultak hozzá ezek a cégek.

Ha ezt az állami támogatást a hazai kkv-szektor kapta volna, sokszorosan több munkahelyet teremtett volna, sokszorosan több adó- és járulékbevétele lenne az államnak.

Itt hangsúlyozom: a kkv-szektor alatt nem a sufniipart kell érteni, hanem a tudásalapú kkv-szektort, magas fokon feltőkésítve, high-tech technikával. Olyan kkv-szektorról beszélek, amely nem növekedésorientált, de folyamatosan megújítja a technológiáját. Erre lenne szükség a multik támogatása helyett.

(A szerző közgazdász, a Pécsi Egyetem docense.)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik