Az orosz gazdasági-közéleti újság úgy tudja, hogy a hitelező Vnyesekonombanknál (VEB) vezetett számlára egy héttel ezelőtt érkezett meg a pénz. Az információt megerősítették a banknál, amely a magyar nemzeti légitársaság márciusi “visszaállamosításakor” beleegyezett a törlesztés átütemezésébe.
A magyar kormány márciusban döntött úgy, hogy 8,1 milliárd forint keretösszegű tulajdonosi kölcsönt biztosít a Malévnak a működését akadályozó likviditási gondok enyhítésére. A hitel folyósítását akadályozta, hogy a részvényesek sokáig nem tudtak megegyezni a feltételekről. A VEB végül kiharcolta, hogy a kölcsön folyósításának fejében az új hitelező csak a légitársaság egyik leányvállalatára, a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó Malév Ground Handlingre jegyezhessen be zálogjogot.
Az alku megkötése után a magyar állam a hitel két részletét már folyósította, a július 1-jei adatok szerint összesen 3,44 milliárd forintot – mondta el a Kommerszantnak kormányközi bizottsági forrása.
A Malév végleges sorsa a július 20-ig megtörténő teljes helyzetfelmérés után dől el. A Malév 95 százaléka a magyar állam, öt százaléka pedig a VEB tulajdonában van. Az orosz fejlesztési banknál azt mondják, hogy hajlandóak megválni részesedésüktől egy stratégiai befektető javára.
“Eleget tettünk a szerepünknek, amikor a magyar kormány kérésére a kritikus helyzetben lévő légitársaság tulajdonosává váltunk. Ha a Malévnak stratégiai befektetője akad, eladjuk részesedésünket” – mondta a VEB elnöke.
A Kommerszant értesülései szerint a válság kitöréséig kínai és arab befektetők érdeklődtek a Malév iránt. Borisz Ribak, az Infmost ügynökség vezetője az újságnak kifejtette, hogy nem lesz egyszerű stratégiai befektetőt találni a Malév számára, mert Európában sokkal vonzóbb befektetési célpontok is vannak, például a CSA cseh légitársaság.