A ZIL a Zavod imenyi Lihacsova, vagyis a Lihacsov autógyár terméke, és a szovjet vezetők ilyeneken jártak. A típus kifejlesztése 1944-ben kezdődött, bár eredetileg ZISZ típusjellel, amelyben az SZ Sztálint idézte. Sztálinra emlékeztet az is, hogy a diktátor az amerikai autók nagy híve volt, s ezért a szovjet vezetőknek szánt autók első típusát a Packard Super E-ről koppintották.
Az 1916-ban alapított ZIL-gyár fő profilját korábban is a teherautók és különféle haszonjárművek alkották, de az 1992-es privatizálás óta teljesen háttérbe szorult a személyautó-gyártás. Azóta megrendelésre készül egy-egy darab, és Vlagyimir Putyin volt elnök, mai kormányfő és Dmitrij Medvegyev jelenlegi elnök is használja néha, protokolláris alkalmakkor a hazai gyártású luxuslimuzint.
Az orosz politikai és gazdasági vezetők azonban az utóbbi években már főleg Mercedeseken járnak, abból is a 600-as típus páncélozott változatán, amelyet Mercedes vagy BMW terepjárók vesznek körül.
Mindazonáltal a jelek szerint vannak alkalmak, amikor nem nélkülözhető a szovjet-orosz luxusautó: az idei Győzelem-napi díszszemlén például a szemle parancsnoka és a védelmi miniszter egy-egy nyitott ZIL kabrióban hajtott végig a téren: a két kocsit – és tartaléknak egy harmadikat – külön e célra rendelték és gyártották le.
Noha sorozatgyártás nincs, a ZIL különféle típusait szinte folyamatosan korszerűsítették, s mivel a gyár a többi orosz autógyárhoz hasonlóan nehéz helyzetbe került, a védelmi minisztérium már rendelt is ZIL parancsnoki autókat és terepjárókat.
Az egykori amerikai cirkálók formáit idéző, egyedi gyártású ZIL-ek egyes hírek szerint 60 millió forint körüli összegbe kerülnek. Jelenleg az 5,76 méter hosszú ZIL 41041 Sedant és a 6,33 méteres ZIL 41047 Limuzint lehet megrendelni, mindkettőt páncélozott változatban is. A kocsik V-8-as motorjának űrtartalma 7,7 liter, teljesítménye 315 lóerő, a limuzin csúcssebessége 191 km/h, fogyasztása mintegy 22-26 liter 90 kilométer/óra sebességnél, a Sedan fogyasztása 17-21 liter, csúcssebessége 200 km.